Η χαμένη τιμή της Καταρίνα Μπλουμ

Αρχείο Παίχτηκε από 14/10/2017 έως 13/05/2018
στο Studio Μαυρομιχάλη
Διάρκεια: 90' (χωρίς διάλειμμα)
Κείμενο: Όλος ο θίασος
Συγγραφέας: Χάϊνριχ Μπελ
Σκηνοθέτης: Φώτης Μακρής
Σκηνογραφία: Διονύσης Μανουσάκης
Κοστούμια: Διονύσης Μανουσάκης
Φωτισμοί: Στέφανος Κοπανάκης
Ερμηνεύουν: Στέλλα Κρούσκα, Βαγγέλης Στρατηγάκος, Κλεοπάτρα Τολόγκου και Μενέλαος Χαζαράκης

Περιγραφή

10 ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ

ΕΙΔΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ VIVA
Προνομιακή τιμή προπώλησης μόνο 7 ευρώ μέχρι το Σάββατο 14 Απριλίου
για όλες τις παραστάσεις.

Το studio Μαυρομιχάλη τιμώντας την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννηση του σπουδαίου Γερμανού Νομπελίστα συγγραφέα Χάϊνριχ Μπέλ, παρουσιάζει σε θεατρική διασκευή από τις 14 Οκτωβρίου 2017, το εμβληματικό μυθιστόρημά του, «Η χαμένη τιμή της Καταρίνα Μπλουμ», σε σκηνοθεσία Φώτη Μακρή.

Περισσότερα

Λίγα λόγια για το έργο:

Την Τετάρτη, 20 Φεβρουαρίου 1974, καθώς το καρναβάλι έχει φτάσει στο απόγειό του, σε μια πόλη της Γερμανίας, μια νέα γυναίκα βγαίνει από το σπίτι της για να πάει σε μια γιορτή. Τέσσερεις μέρες αργότερα, η γυναίκα αυτή παρουσιάζεται σε ένα αστυνομικό τμήμα και ομολογεί ότι πυροβόλησε και σκότωσε έναν δημοσιογράφο.

Η Καταρίνα Μπλουμ είναι μία νέα γυναίκα που ζει στη Δυτική Γερμανία, δουλεύει ως οικιακή βοηθός και δεν ασχολείται με την πολιτική. Γνωρίζει και ερωτεύεται σε ένα πάρτι έναν άντρα καταζητούμενο από την αστυνομία για υποθέσεις ληστείας και αδικημάτων που εμπλέκονται με την τρομοκρατία. Οι δυό τους περνούν τη νύχτα στο σπίτι της και όταν εκείνος φεύγει ξημερώματα, ξεκινά η καταδίωξη της Καταρίνα από τους κρατικούς μηχανισμούς και από τον Τύπο. Η προσωπική της ζωή γίνεται εξώφυλλο, η προσωπικότητά της ευτελίζεται και υφίσταται τον κανιβαλισμό των ΜΜΕ και του κράτους. Στο τέλος, όμως, θα πάρει την εκδίκηση της.

Ο Γερμανός Νομπελίστας Χάϊνριχ Μπελ στήνει ένα γαϊτανάκι βίας, μία σπουδή για την εξέλιξή της και το πού αυτή μπορεί να οδηγήσει (όπως άλλωστε σημειώνει και στον υπότιτλο του βιβλίου), μία παραβολή για τη χαμένη αθωότητα αλλά και μία στυγνότατη κοινωνική κριτική στα ανεξέλεγκτα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και στο κιτρινισμό – η εφημερίδα η οποία ξεσκίζει στα εξώφυλλά της την τιμή της Καταρίνα Μπλουμ δεν είναι άλλη από την Bild, το διάσημο δεξιόστροφο ταμπλόιντ έντυπο της Γερμανίας.

«Η Χαμένη Τιμή της Καταρίνα Μπλουμ» μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη το 1975 (Σκηνοθεσία: Φόλκερ Σλέντορφ και Μαργκαρέτε Φον Τρότα), ενώ έχουν παρουσιαστεί πολλές θεατρικές μεταφορές σε όλο το κόσμο.

 

Ο συγγραφέας

Ο Χάϊνριχ Μπελ (Heinrich Theodor Böll, 21 Δεκεμβρίου 1917 - 16 Ιουλίου 1985) ήταν Γερμανός πεζογράφος, κάτοχος του βραβείου Νόμπελ Λογοτεχνίας 1972.

Γιος επιπλοποιού, από καθολική και αντιναζιστική οικογένεια, πολέμησε στο ρωσικό και σε άλλα μέτωπα στα έξι χρόνια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, τραυματίστηκε αρκετές φορές και αιχμαλωτίστηκε από τους Αμερικανούς.

Σπούδασε φιλολογία στο πανεπιστήμιο της Κολωνίας.

Τα έργα του άρχισαν να δημοσιεύονται το 1947. Στα πρώτα απ’ αυτά περιγράφει την άθλια ζωή των στρατιωτών κατά την διάρκεια του πολέμου, ενώ στη συνέχεια η κριτική του στράφηκε στις κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες της σύγχρονής του Γερμανίας.

Έργα του που κυκλοφορούν στα Ελληνικά:

Η χαμένη τιμή της Κατερίνας Μπλουμ, Απόψεις ενός κλόουν, Ομαδικό πορτραίτο με μια κυρία, Γυναίκες σε τοπίο με ποτάμι, Μπιλιάρδο στις εννιάμιση, Όχι μόνο τα Χριστούγεννα - Η συλλογή σιωπής του δρα Μούρκε - Κάτι θα γίνει - Πρωτευουσιάνικο ημερολόγιο - Ο απορριμματολόγος

Ο Μπελ είναι ένας από τους δημοφιλέστερους Γερμανούς συγγραφείς και θεωρείται αυτός που εκφράζει αμεσότερα την μεταπολεμική γερμανική συνείδηση.

Το 2017 συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννησή του.

*Η παράσταση έχει επιχορηγηθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού

 

51 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Αν και είχα διαβάσει πολύ θετικά σχόλια για την παράσταση, δυστυχώς δεν με κέρδισε. Με κούρασε ο καταιγισμός των πληροφοριών, έχανα συχνά την πλοκή, άκουγα ονόματα χωρίς πάντα να καταλαβαίνω για ποιον επρόκειτο. Ίσως έφταιξε και το ότι δεν γνώριζα το κείμενο. Ευχαριστώ πολύ Θεατρομάνια για την πρόσκληση, όπως και την Κατερίνα Λουκοπούλου για την παραχώρηση!

  2. Ενδιαφέρουσα παράσταση, στην οποία ξεχώριζαν οι πολύ καλές ερμηνείες και η ευρηματική σκηνοθεσία. Το βιβλίο του Μπελ, στο οποίο βασίστηκε η παράσταση, καταπιάνεται με την ανθρωποφαγία των ΜΜΕ, και κυρίως του Τύπου, στο βωμό των πωλήσεων. Η πλοκή παρουσιάζεται, κάποιες φορές, με τρόπο που θυμίζει παρωδία, προσπαθώντας να δείξει την ελαφρότητα με την οποία ο Τύπος ασχολείται με τις ζωές ανθρώπων και τελικά σπιλώνει ανεπανόρθωτα την υπόληψή τους. Η παράσταση διαρκεί 1,5 ώρα και η έλλειψη ενός διαλείμματος είχε ως αποτέλεσμα να κουράσει στις τελευταίες σκηνές.
    Ευχαριστούμε πολύ Θεατρομάνια!

  3. Αναμφισβήτητα, μια από τις καλύτερες παραστάσεις της φετινής σεζόν!
    Μιλάω φυσικά κατά κύριο λόγο για την καλοκουρδισμένη σκηνοθεσία,γεμάτη ευφάνταστα ευρήματα και καταιγιστικό ρυθμό η οποία στέκεται θαρραλέα απέναντι στο χαμηλό μπάτζετ της παραγωγής, κάνοντας τον θεατή να το αγνοήσει, κατορθώνοντας να τον κερδίσει με άλλο τρόπο, λιγότερο "εύκολο" από ένα γυαλιστερό στήσιμο.
    Όλο το καστ ήταν αντάξιο της περίστασης με το κάθε μέλος του να δίνει ρεσιτάλ εναλλαγών και συντονισμένων κινήσεων επί 90 λεπτά σερί.
    Ειδική μνεία επίσης πρέπει να δοθεί στη μεταφορά του βιβλίου στη σκηνή όπου χρησιμοποιούνται τα πιο.. sos σημεία της εξαιρετικά πυκνής υπόθεσης, δημιουργώντας ένα σφιχτοδεμένο αποτέλεσμα χωρίς πλατιασμούς.
    Ίσως μόνο αρνητικό, το γεγονός ότι ακριβώς λόγω του πυκνού κειμένου και της πληθώρας δράσεων επί σκηνής, απαιτείται πολύ καθαρό μυαλό και συγκέντρωση από τον θεατή για την αποκόμιση όλης της εμπειρίας.
    Όπως και να 'χει, είναι μια από τις καλύτερες δουλειές αυτή τη στιγμή στο αχανές θεατρικό τοπίο της Αθήνας, η οποία αποδεικνύει ότι όταν υπάρχουν μεράκι και αφοσίωση, όλα γίνονται!

  4. Παρακολούθησα την παράσταση έπειτα από παραχώρηση του Δημήτρη Μαστρογιάννη. Πολύ καλή, με χιουμοριστικά στοιχεία που ελάφρυναν το βαρύ κλίμα. Αστεία κ ωραία ήταν κ τα χορευτικά. Αξιόλογη παράσταση, συγχαρητήρια στους ηθοποιούς και σε όλους τους συντελεστές. Ευχαριστούμε τη θεατρομάνια γι'άλλη μια φορά!

  5. Ενα εξαιρετικο βιβλιο του 1974.αποδωθηκε με σχετικη ακριβεια σε μια πολυ καλη παρουσιαση.Δυσκολο βεβαια να μπεις στο νοημα αν δεν εχεις διαβασει το κειμενο.Το εργο παρουσιαζεται απο ενα θιασο 4 ηθοποιων που κατορθωνουν να μεταδωσουν το μηνυμα στους θεατες.Μια αξιοπρεπης παρασταση!!Σας ευχαριστουμε!

  6. Μόνο θετικές εντυπώσεις μου άφησε η επίσκεψη μου στο studio Μαυρομιχάλη την περασμένη Κυριακή στα πλαίσια της παράστασης 'Η χαμένη τιμή της Καταρίνα Μπλουμ'. Ενδιαφέρον το κείμενο, με πολιτικοκοινωνικές προεκτάσεις, ερμηνεύεται άλλοτε με τη μορφή αφήγησης και άλλοτε με διαλόγους. Τα σκηνικά ήταν λιτά, με κυριότερη συμβολή μια σειρά από φωτογραφίες και βίντεο που εναλλάσσονταν στον τοίχο πίσω απ'τη σκηνή και σχετίζονταν κάθε φορά με την εξέλιξη της πλοκής. Οι ηθοποιοί φάνηκε πως είχαν πολύ καλή χημεία μεταξύ τους και οι ερμηνείες τους ήταν εύστοχες χωρίς υπερβολές ή αδιάφορα μέρη. Τέλος, η σκηνοθεσία με εντυπωσίασε καθώς με απλά μέσα μπόρεσε να αποδώσει το πνεύμα του κειμένου και να διατηρήσει τη ζωντάνια και τον ρυθμό που απαιτούνταν καθ' όλη τη διάρκεια του έργου. Σε γενικές γραμμές, πρόκειται για μια από τις καλύτερες παραστάσεις που παρακολούθησα φέτος. Ευχαριστώ τη θεατρομάνια για τη διπλή πρόσκληση.

  7. Ευχαριστω την κ.Μαραγκουδακη Γεωργια για την παραχωρηση της προσκλησης της.Εξαιρετικες ερμηνειες σε ένα πολύ δυσκολο εργο,αρκετα πειραγμενο σκηνοθετικα που προσωπικα δεν μου αρεσε.Μπορω να πω πως με κουρασε.Ευχαριστω για άλλη μια φορα την θεατρομανια.

  8. Παρά την έλλειψη στοιχειώδους σκηνικού οι ερμηνείες των ηθοποιών ήταν εξαιρετικές σε ρόλους υψηλής δυσκολίας. Με τη βοήθεια του σκηνοθέτη το έργο γινόταν τελικα επιβλητικό. Το μόνο αρνητικό ήταν η υπερβολική προσπάθεια να συνδέσει το πράγματα με τα σεξουαλικά συμπλέγματα της κοινωνίας.ευχαριστουμε τη θέατρο μανία για τις προσκλήσεις.

  9. ΤΟ ΕΡΓΟ ΗΤΑΝ ΠΟΛΥ ΔΥΝΑΤΟ ,ΜΕ ΕΞΟΧΗ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΕΣ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ ΑΠΟ 4 ΗΘΟΠΟΙΟΥΣ ΠΟΥ ΤΑ ΔΙΝΟΥΝ ΟΛΑ ΣΤΗ ΣΚΗΝΗ!!!!!ΜΠΡΑΒΟ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ, ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΜΟΥ ΔΙΕΘΕΣΕΣ.

  10. Παρακολουθήσαμε την παράσταση η οποία σε γενικές γραμμές μας άρεσε, οι ηθοποιοί πολύ καλοί, το παιχνίδι με τους φωτισμούς εξαιρετικό, απλά με κούρασε λιγάκι η γρήγορη εναλλαγή λόγου που με έκανε να το χάνω σε κάποια σημεία. Ευχαριστώ πολύ το Θέατρο και την θεατρομάνια για τις προσκλήσεις.

  11. Είδα την παράσταση σήμερα το βράδυ...η ατμόσφαιρα λόγω κλιματισμού ήταν αποπνικτική κάτι που επιδείνωσε την κάτω του μετρίου παράσταση που παρακολούθησα... τίποτα το ιδιαίτερο με κύρια προσωπική ένσταση τη σκηνοθεσία... κρίμα διότι οι ερμηνείες των ηθοποιών ήταν καλές

  12. Είναι μια πολύ καλή παράσταση. Τη συνιστώ ανεπιφύλακτα. Στην αρχή με ξένισε λίγο με το αφηγηματικό ύφος αλλά η συνέχεια με συνεπήρε. Μπράβο σε όλους τους συντελεστές. Ευχαριστώ πολύ για τη δυνατότητα που μου δώσατε να την παρακολουθήσω.

  13. Εξαιρετική παράσταση!
    Πολύ δυνατές ερμηνείες όλων των ηθοποιών και τρομερή ευρηματική σκηνοθεσία.
    Συγχαρητήρια θερμά σε όλους τους συντελεστες!
    Ζεστό φιλόξενο θεατράκι....
    Ευχαριστώ τη Θεατρομάνια για την πρώτη πρόσκληση της σαιζόν!!

  14. Δεν μου αρεσε σκηνοθετικα.Την περιμενα αλλιως την παρασταση,επειδη ειχα διαβασει και το βιβλιο! Οι συχνες επαναληψεις των λεξεων ηθελαν να δωσουν το μεγεθος του διασυρμου της προσωπικης ζωης της Μπλουμ απο τα media,εμενα ομως με κουρασαν.Για μενα ο σκηνοθετης αγγιξε την επιφανεια κι οχι το βαθος.Ισως θα επρεπε να επιμεινει στις ανακριτικες σκηνες περισσοτερο.Περιμενα περισσοτερη βια ψυχολογικη και σωματικη!