Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα

Αρχείο Παίχτηκε από 27/10/2023 έως 31/03/2024
στο Μπέλλος
Διάρκεια: 1 ώρα και 45 λεπτά
Κείμενο: Ματέι Βίζνιεκ
Συγγραφέας: Ματέι Βίζνιεκ
Μετάφραση: Έρση Βασιλικιώτη
Σκηνοθέτης: Αικατερίνη Παπαγεωργίου
Σκηνογραφία: Μυρτώ Σταμπούλου
Κοστούμια: Ειρήνη Γεωργακίλα
Φωτισμοί: Κωστής Μουσικός
Μουσική: Μαρίνα Χρονοπούλου
Κίνηση: Χρυσηίς Λιατζιβίρη
Ερμηνεύουν: (αλφαβητικά): Αλέξανδρος Βάρθης, Τάσος Λέκκας, Μάνια Παπαδημητρίου, Δημήτρης Πετρόπουλος, Ελίζα Σκολίδη

Περιγραφή

Ο Ματέι Βίζνιεκ γράφει το έργο του αυτό στις αρχές του 2000, θέτοντας το νευραλγικό ερώτημα: Τι θεωρούμε «πρόοδο» τον 21ο αιώνα και τι γίνεται με την «ανθρώπινη ψυχή» όταν βάλλεται από εθνικές έριδες, ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις και διεθνή οικονομικά συμφέροντα; Η ομάδα The Young Quill καταπιάνεται με το έργο αυτό είκοσι χρόνια αφότου γράφτηκε, επικαιροποιεί το ερώτημα και αναρωτιέται αν η «πρόοδος» είναι τελικά η αξία, που πρέπει να καθορίζει την πολιτική, την κοινωνία, την οικονομία, ακόμα και τον ίδιο τον άνθρωπο.

Περισσότερα

Τι θεωρείται «πρόοδος» τον 21ο αιώνα;

H ομάδα The Young Quill παρουσιάζει το έργο του Ματέι Βίζνιεκ «Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου.

Η ομάδα The Young Quill, επιστρέφει τη νέα θεατρική σεζόν, ανεβάζοντας στο θέατρο Μπέλλος -του οποίου έχει αναλάβει από πέρυσι την καλλιτεχνική διεύθυνση- το έργο του σύγχρονου Ρουμάνου συγγραφέα Ματέι Βίζνιεκ «Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα». Μία επιλογή καθόλου τυχαία, καθώς μετά την επιτυχημένη πρώτη χρονιά (2022-2023) επαναλειτουργίας του ιστορικού θεάτρου της Πλάκας, η οποία ήταν αφιερωμένη στη σύγχρονη ελληνική δραματουργία, η ομάδα επέλεξε ο φετινός καλλιτεχνικός προγραμματισμός να εστιάσει σε ελληνικά και ξένα έργα, που γράφτηκαν τον 21ο αιώνα.

Το έργο:

Μέσα από ένα υπερρεαλιστικό πλαίσιο που όλα μοιάζουν να είναι φάλτσα, διαδραματίζεται μια απόλυτα ρεαλιστική ιστορία ενός οποιουδήποτε πολέμου του τώρα, του τότε ή του μετά. Ο συγγραφέας εμπνέεται από τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας και μέσα από το έργο του, δίνει χώρο στην ανθρώπινη ψυχή να πενθήσει την ύπαρξη της, που ανά πάσα ώρα και στιγμή μπορεί να χαθεί, αν «ο ισχυρός» το θελήσει.

Στο έργο, ο Βίγκαν και η Γιάσμινσκα επαναπατρίζονται στο χωριό τους μετά τη λήξη του εμφυλίου αναζητώντας τη σορό του Βίμπκο, του χαμένου τους γιού που πολεμούσε. Η τοπική κοινωνία τους αντιμετωπίζει με καχυποψία, αναζητώντας τρόπους  να εκμεταλλευτεί οικονομικά το πένθος τους. Οι άνθρωποι, ζωντανοί ή νεκροί, δεν είναι τίποτα άλλο παρά μέσα εκμετάλλευσης για την παραγωγή κέρδους. Η μοναδική πηγή εσόδων του ζευγαριού είναι η κόρη τους, Ίντα, η οποία κατά τη διάρκεια του εμφυλίου μπλέχτηκε σε κύκλωμα σωματεμπορίας και πλέον εκπορνεύεται στην κεντρική Ιταλία. Η Ίντα βιώνει μια παράλληλη ιστορία εξευτελισμού της ανθρώπινης ύπαρξης.

Ξεχασμένο από όλους -από το κράτος, τους διεθνείς φορείς, τους φίλους, τους συγγενείς ακόμα και από την ίδια τη ζωή- και μη έχοντας δικαίωμα διεκδικήσεων, καθώς στερείται οικονομικών πόρων, το ζευγάρι αποφασίζει να ανακαλύψει μόνο του το νήμα της οικογενειακής του ιστορίας. Μέσα από την προσωπική τους διαδρομή, προκύπτει η ιστορία της πολεμικής φρίκης ολόκληρου του 20ου αιώνα.

Ο συγγραφέας:

Ο Ματέι Βίζνιεκ γεννήθηκε το 1956 στη Ρουμανία. Μεγαλώνοντας υπό τον σκιώδη φόβο ενός καταπιεστικού καθεστώτος, από πολύ νέος παθιάζεται με τη λογοτεχνία  και το θέατρο. Το 1984 δημοσιεύει και βραβεύεται για τα ποιήματα του. Ωστόσο, τα  θεατρικά του έργα λογοκρίθηκαν και απαγορεύτηκαν, καθώς δεν θέλησε να μείνει  σιωπηλός απέναντι στο καθεστώς. Τον Σεπτέμβριο του 1987 ζήτησε πολιτικό άσυλο στο Παρίσι και έκτοτε ζει στη Γαλλία, όπου και εργάζεται ως δημοσιογράφος και γράφει θεατρικά έργα στα γαλλικά. Η θαρραλέα λογοτεχνική του προσέγγιση και η στάση του απέναντι σε πολιτικοκοινωνικά θέματα έχουν αποσπάσει αναγνώριση και θαυμασμό παγκοσμίως. Τα έργα του έχουν  μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες και έχουν παρουσιαστεί σε θέατρα σε όλο τον κόσμο. Στη Ρουμανία, μετά την πτώση του κομμουνιστικού καθεστώτος έγινε ένας από τους πιο πολυπαιγμένους συγγραφείς της χώρας, με τριάντα και πλέον έργα του ανεβασμένα στο  Βουκουρέστι και  σε άλλες πόλεις της χώρας. Το 2009, το έργο του «Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» απέσπασε το πρώτο βραβείο στο Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου της Αβινιόν.

Χορογραφία pole dancing: Mέλλω Διανελλάκη

Βοηθός Σκηνοθέτη: Αλεξάνδρα Μαρτίνη 

Ειδικές κατασκευές: Κωνσταντίνος Χαλδαίος

Βοηθός ενδυματολόγου: Ίρις Μυρσίνη Σιδέρδη

Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή

Γραφιστική επεξεργασία: Indigo Creative

Επικοινωνία: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου | Art Ensemble

Διεύθυνση παραγωγής: Φάνης Μιλλεούνης

Φωτογραφίες

36 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Καταπληκτική παράσταση. Πήγα με κάποια επιφύλαξη αλλά τελικά πέρασα καταπληκτικά. Καλό ποιοτικό θέατρο που σε καθηλώνει. Μακάρι να ακούγοντε τέτοιες δουλειές και να βρίσκουν το κοινό που τους αξίζει. Να ακούγονται τέτοιες δουλείες Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση.

  2. Ευχαριστώ για την πρόσκληση, ιδιαίτερη παράσταση. Εκκωφαντική σιωπή με τους θεατές να παρακωλουθούν καθηλωμένοι. Τα σύνορα χωρίζουν τους ανθρώπους και οι άνθρωποι ζούμε για να είμαστε χωρισμένοι και να χωρίζουμε πράγματα. Σκέπτομαι άρα υπάρχω...Δεν υπάρχεις αλλά μην το πολυσκέπτεσαι! Αξίζει να περάσετε ένα όμορφο απόγευμα στη ρομαντική και χειμωνιασμένη Πλάκα, είναι ερωτεύσιμα εκεί.

  3. Ξεκινώντας από ένα καλό θεατρικό κείμενο ως βάση και χρησιμοποιώντας καταλλήλως όλους τους ηθοποιούς, που καταθέσαμε αξιόλογες ερμηνείες, δημιουργιθηκε μια .πάρα πολύ ωραία παράσταση. Μπράβο σε όλους. Μπορεί να υπάρχουν κάποιες υπερβολές στιγμές που όμως χάνονται μέσα στη γενική εξαιρετική εντύπωση που αφήνει το όλο εγχείρημα.

  4. Καταπληκτικη παράσταη. Υπεροχοι ηθοποιοι με πολυ χημεια μεταξύ τους. Τα σκηνικα εξαισια μεσα στην φοβερη απλωτητα του. Ενδυματολογικα αριστη. Συγχαρητηρια σε ολους. Ηταν υπέροχοι και εδιναν ολο τους το ειναι. Μπραβο.

  5. Είδα και πέρσι τη νύχτα των μυστικών από την ίδια ομάδα και πάλι όπως και σε αυτή την παράσταση χάρηκα και συγκινήθηκα με το ταλέντο, τη συνέπεια και την όρεξή τους. Η παράσταση ζυγισμένη συναισθηματικά, αποδίδει το νόημα του έργου. Εξαιρετικοί οι ηθοποιοί και η σκηνοθεσία.
    Ευχαριστούμε για την πρόσκληση.

  6. Μια υπέροχη παράσταση, όπως κ όλες του θεάτρου Μπέλλος. Μια σφικτή κ ευρηματική σκηνοθεσία, που αφήνει ζω χώρο στις δύο γενιές ηθοποιών να δέσουν κ να υποστηρίξουν το θαυμάσιο κείμενο-έργο του Βιζνιεκ.
    Το έργο διαδραματιζεται στη μετά εμφυλιακή Γιουγκοσλαβια, κ καυτηριάζει την εμπορευματοποιηση, την ανθρώπινη εκμετάλλευση, τον πόνο κ την αποκτήνωση της Ευρωπσικης ιστορίας καθολη τη διάρκεια του 20ου αιώνα.
    Μία παράσταση που αξίζει κ με το παραπάνω.
    Ένα μεγάλο μπράβο σε όλους τους (νέους) ταλαντούχους ανθρώπους του Μπέλλος για την καλλιτεχνική αναγέννηση του.

  7. Το θέατρο Μπέλλος είναι πλέον εγγύηση με τις παραστάσεις που ανεβάζει. (με αγαπημένη την νύχτα των μυστικών).
    Φοβερά ταλαντούχοι όλοι οι ηθοποιοί, προσωπική μου αδυναμία ο Τάσος Λέκκας, μια μορφή που μου θυμίζει λίγο από Adrien Brody με ένα απίστευτο ταλέντο να ξεχειλίζει.
    Τί φωνάρα φοβερή και δυνατή έχει η Ελίζα Σκολίδη, άσε που είναι πανέμορφη.
    Δυνατές μεταμορφώσεις από τον Αλέξανδρο Βάρθη, απολαυστικός στο ρόλο του γείτονα, απέδειξε ότι μπορεί να παίξει ό,τι χρειαστεί.
    Η κυρία Παπαδημητρίου και ο κύριος Πετρόπουλος έδειξαν την εμπειρία τους. Μεστή ερμηνεία στους ρόλους τους και προς το τέλος όταν βρίσκουν το παιδί τους ήταν τόσο αληθινή η ερμηνεία στα πρόσωπα τους που με έκανε να ανατριχιάσω.
    Να σημειώσω πως έκανε πολύ καλή δουλειά και ο κύριος που ήταν στον ήχο και στα φώτα.
    Μπράβο σε όλη την ομάδα. Εγγύηση το θέατρο Μπέλλος, μακάρι να συνεχίσει έτσι.

  8. Είχα την τύχη να παρακολουθήσω την παράσταση την Κυριακή (αν και είχα κερδίσει την πρόσκληση πολύ νωρίτερα, λόγω της ακύρωσής της)
    Το θέμα που πραγματεύεται είναι επίκαιρο και διαχρονικό, αφού οι πόλεμοι και η προσφυγιά συνεχίζεται ακόμη και στις ημέρες μας, δυστυχώς.
    Οι ηθοποιοί καταπληκτικοί όλοι και η σκηνοθεσία ευφάνταστη. Παρόλο που το θέμα είναι από μόνο του βαρύ και στενάχωρο κατά ένα μαγικό τρόπο δεν σε βαραίνει ο τρόπος με τον οποίο αποδίδεται.
    Υπέροχη παράσταση θα την ξαναέβλεπα ευχαρίστως.
    Ευχαριστώ πολύ θεατρομάνια

  9. Είναι η τρίτη παράσταση που παρακολουθώ από -περίπου- την ίδια ομάδα και δεν απογοητευτηκα. Είναι όλοι τόσο ταλαντούχοι, μεταμορφώνονται πραγματικά για τους ρόλους τους και τους εκτελούν όλους άψογα. Επίσης πολύ ωραίες φωνές. Ήταν εξαιρετική η σκηνοθεσία, τα φώτα και οι μουσικές. Μπράβο σε όλους!

  10. Παρακολούθησα την Πέμπτη 16-11-2023 την δυνατή θεατρική παράσταση του βραβευμένου συγγραφέα Ματέι Βίζνιεκ "Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα" στο θέατρο Μπέλλος.Πρόκειται για ένα γοητευτικό κείμενο με βαθειά αλλά συνάμα επίκαιρα πολιτικά και κοινωνικά μηνύματα για την εκμετάλλευση του ανθρώπου και την κερδοσκοπία του θανάτου μέσω του πολέμου.Η σκηνοθεσία της Αικατερίνης Παπαγεωργίου σε συνδυασμό με την κίνηση, το τραγούδι και τα σκηνικά, απογειώνουν την παράσταση και αναδεικνύουν το λυρισμό, την ποίηση αλλά και την κυνικότητα του πολέμου με ψήγματα χιούμορ.Οι πέντε ηθοποιοί είναι καταπληκτικοί σε όλους τους ρόλους που καλούνται να ερμηνεύσουν.Ιδιαίτερη σκηνοθετική ευφυία αποτελεί το κεκλιμένο τραπέζι με το σπασμένο πιάτο του νεκρού υιού της οικογένειας, σαν μια ρωγμή στο χρόνο, σαν μια ανάμνηση, η οποία όμως στέκει εκεί " ζωντανή" θύμηση. Επίσης οι φωνές των νεκρών μέσα από τα κρεμασμένα σακάκια, το τραγούδι της Ίντας, όπως επίσης η συνομιλία της μητέρας με το νεκρό υιό της, συγκινούν το κοινό.Το λουλούδι στο τέλος αποτελεί μια χαραμάδα ελπίδας στα αποκαΐδια του πολέμου και το χρήμα που πέφτει πάνω, καταδεικνύει την καταλυτική και καταστροφική δύναμη που έχει.Είναι μια παράσταση που αξίζει να τη δείτε όλοι σας και αποτελεί τροφή για σκέψη και προβληματισμό.Ευχαριστώ πολύ Θεατρομάνια για τη διπλή πρόσκληση!

  11. Ακόμα μία αριστουργηματική παράσταση από τη νέα διεύθυνση του θεάτρου ΜΠΕΛΛΟΣ βασισμένη σε ένα υπέροχο κείμενο, με εμπνευσμένη σκηνοθεσία, εξαιρετικές ερμηνείες κι ατμοσφαιρικά σκηνικά - κοστούμια - φωτισμό - μουσική! Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για την πρόσκληση.