Η Ράβδος

Αρχείο Παίχτηκε από 17/02/2023 έως 12/03/2023
στο Αμφι-θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου
Διάρκεια: 100'
Κείμενο: Μαρκ Ρέιβενχιλ
Μετάφραση: Γιώργος Σκεύας (με τη συνεργασία των ηθοποιών)
Σκηνοθέτης: Γιώργος Σκεύας
Σκηνογραφία: Γιώργος Σκεύας
Κοστούμια: Γιώργος Σκεύας
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Μουσική: Σήμη Τσιλαλή (Μουσική / Sound design)
Ερμηνεύουν: Δημήτρης Καταλειφός (Έντουαρντ), Αλεξία Καλτσίκη (Άννα), Ζωή Ρηγοπούλου (Μορίν)

Περιγραφή

«Η Ράβδος» έρχεται στο ιστορικό «Αμφιθέατρο», από τις 17 Φεβρουάριου και μόνο για 15 παραστάσεις, με ένα εξαιρετικό πρωταγωνιστικό καστ. Ο Πολιτιστικός Οργανισμός «Λυκόφως» παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το σπουδαίο έργο του επιδραστικότερου εκπρόσωπου του «in-yer-face theatre» Μαρκ Ρέιβενχιλ (Shopping and fucking, Τολμηρές Πολαρόιντ, The Product) που έκανε πρεμιέρα στο Royal Court Theatre του Λονδίνου αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές.

Περισσότερα

Ο Έντουαρντ, ένας αφοσιωμένος καθηγητής της μέσης εκπαίδευσης, μετά από σαράντα πέντε χρόνια διδασκαλίας, βγαίνει στη σύνταξη. Περιμένει με ανυπομονησία την αποχαιρετιστήρια γιορτή που οργανώνεται από το σχολείο για να τιμήσουν το πρόσωπό του και την πολυετή προσφορά του.

Θα είναι τα πιο λαμπρά αποχαιρετιστήρια που έγιναν ποτέ για καθηγητή. Κανένας καθηγητής δεν είναι τόσο αγαπητός.”

Όμως τις τελευταίες έξι μέρες, ο Έντουαρντ και η σύζυγός του, η Μορίν, δεν μπορούν να βγουν απ’ το σπίτι τους, γιατί το σπίτι τους πολιορκείται. Ένα πλήθος εξαγριωμένων μαθητών έχει συγκεντρωθεί απ’ έξω, φωνάζοντας και βρίζοντας, φτύνοντας και πετώντας αντικείμενα. Ένα τούβλο έχει σπάσει το παράθυρο.

Γιατί να επιτεθούν στον πιο δημοφιλή καθηγητή του σχολείου; Γιατί τώρα, όταν σε λίγες μέρες βγαίνει στη σύνταξη; Γιατί τα βάζουν μαζί του;”

Μέσα σ’ αυτό το κλίμα και ενώ ταυτόχρονα το σχολείο του Έντουαρντ περνά από αξιολόγηση, από επιτροπή επιθεωρητών, τους επισκέπτεται η αποξενωμένη κόρη τους. Η Άννα, εκπαιδευτικός και η ίδια, εμφανίζεται αναπάντεχα, μετά από πολλά χρόνια, έχοντας τα δικά της ερωτήματα.

Σημείωμα σκηνοθέτη

Ο Μαρκ Ρέιβενχιλ τοποθετώντας τη δράση του έργου στο πλαίσιο μιας οικογένειας – πατέρας, μητέρα, μοναχοκόρη – αλλά ταυτόχρονα και στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής κοινότητας, στην οποία ανήκουν και τα τρία πρόσωπα, δημιουργεί μια δραματουργική συνθήκη που μας επιτρέπει να αναλογιστούμε μια σειρά από φλέγοντα ζητήματα: Ποιο είναι το πρόσωπο της βίας μέσα στην οικογένεια αλλά και μέσα στο σχολείο; Πώς αλλάζει ο ορισμός της έννοιας «βία» από γενιά σε γενιά; Γιατί μας ελκύει η αίσθηση της εξουσίας και της επιβολής; Πόση ανάγκη έχουμε από κανόνες και συστήματα; Πώς συνυπάρχουν η μάθηση και ο «σωφρονισμός», η εκπαίδευση με την «τιμωρία»; Ποια είναι η «ενδεδειγμένη πρακτική» για την αξιολόγηση ενός σχολείου και πώς εφαρμόζεται; Με ποια κριτήρια γίνεται η αξιολόγηση ενός εκπαιδευτικού; Τι σημαίνει κατάχρηση εξουσίας, προσωπικός χώρος, εκφοβισμός (bullying); Ποιος είναι ο ρόλος της μνήμης σε σχέση με την λεγόμενη κουλτούρα της ακύρωσης (cancel culture); Μπορούμε να «ακυρώνουμε» και να διαγράφουμε το παρελθόν όταν δεν «υπακούει» στους κανόνες της σημερινής εποχής; Τι γίνεται όταν κάποιος βρίσκεται ξαφνικά στη «λάθος πλευρά» της Ιστορίας; Ο συγγραφέας, χρησιμοποιώντας μια κοφτερή, τολμηρή γλώσσα, θέτει τα ερωτήματα και μας καλεί να δούμε το «ευρύτερο χάος» γύρω μας, να δούμε τον «τρόμο» που γεννιέται μέσα μας. Να μιλήσουμε για τα «σημάδια» που φανερώνουν την πραγματική φύση μας. Να θυμηθούμε τα «σημάδια» μας.

Γιώργος Σκεύας

Βοηθός σκηνοθέτη Γιάννης Σαβουιδάκης

Βοηθός σκηνογράφου / ενδυματολόγου Έμιλυ Κουκουτσάκη

Φωτογραφίες Πάνος Γιαννακόπουλος

Διεύθυνση παραγωγής Κωνσταντίνα Αγγελέτου

Παραγωγή Γιώργος Λυκιαρδόπουλος / Λυκόφως

Φωτογραφίες