Ο καθένας πεθαίνει μόνος του

Αρχείο Παίχτηκε από 30/09/2023 έως 30/12/2023
στο Studio Μαυρομιχάλη
Κείμενο: βασισμένο στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Χανς Φάλαντα
Μετάφραση: Έφη Ρευματά
Διασκευή: Φώτης Μακρής, Στέλλα Κρούσκα, Έφη Ρευματά
Δραματουργική επεξεργασία: Φώτης Μακρής, Στέλλα Κρούσκα, Έφη Ρευματά
Σκηνοθέτης: Φώτης Μακρής
Σκηνογραφία: Μάγδα Καλορίτη
Κοστούμια: Μάγδα Καλορίτη
Φωτισμοί: Φώτης Μακρής
Μουσική: Φοίβος Σαμαρτζής - Στέλλα Κρούσκα (σύνθεση & επιμέλεια)
Ερμηνεύουν: Κωνσταντίνος Δημητρακάκης, Βασιλίνα Κατερίνη, Στέλλα Κρούσκα, Φώτης Μακρής, Στέλιος Πετράκης, Έφη Ρευματά, Φοίβος Σαμαρτζής, Κλεοπάτρα Τολόγκου, Μενέλαος Χαζαράκης

Περιγραφή

Ο Θεατρικός Οργανισμός «Νέος Λόγος» και το studio Μαυρομιχάλη μετά από 2 παρατάσεις και συνεχόμενα sold out την περσινή σεζόν, επαναλαμβάνει για δεύτερη χρονιά τις παραστάσεις της θεατρικής διασκευής του μυθιστορήματος του Χανς Φάλαντα, «Ο καθένας πεθαίνει μόνος του».

Περισσότερα

Το έργο του Φάλαντα παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε σκηνοθεσία Φώτη Μακρή.
«Ακόμα και μέσα στο πιο μαύρο σκοτάδι μπορεί να υπάρξει αντίσταση και ελπίδα».
Με ρεαλισμό και ειλικρίνεια στο έργο του ο Φάλαντα περιγράφει την καθημερινή ζωή των
Γερμανών πολιτών και την αντίσταση που πρόβαλαν στον ναζισμό κάποιοι -λίγοι- «συνηθισμένοι»
άνθρωποι.
Κεντρική ιστορία είναι αυτή των Κβάνγκελ, μια αληθινή ιστορία, την οποία ανακάλυψε ο
συγγραφέας σε φακέλους της Γκεστάπο μετά το τέλος του ναζιστικού καθεστώτος.

Ο Ότο Κβάνγκελ είναι ένας εργοδηγός σε εργοστάσιο επίπλων που έχει μετατραπεί σε εργοστάσιο
που φτιάχνει φέρετρα. Η Άννα είναι η γυναίκα του. Όταν ο γιος τους σκοτώνεται στον πόλεμο,
αποφασίζουν να αντισταθούν με τον δικό τους τρόπο. Γράφουν κάρτ ποστάλ κατά του Χίτλερ που τις
αφήνουν σε κεντρικά σημεία για να αφυπνίσουν τον Γερμανικό λαό.
Με άξονα αυτήν την ιστορία, ο Φάλαντα, δημιουργεί μια τοιχογραφία γεγονότων, προσώπων και
εποχής. Μια διεισδυτική αποτύπωση χαρακτήρων, και των κινήτρων, των σκέψεων και της
συμπεριφορά τους απέναντι στο καθεστώς.
Ο Φάλαντα δεν γράφει για ήρωες και μεγάλα κατορθώματα. Γράφει για «τους απλούς,
καθημερινούς» ανθρώπους. Αυτούς που τα προβλήματα της επιβίωσης, η ανεργία, η ανέχεια, ο
αγώνας για τον επιούσιο, δεν τους επιτρέπουν ούτε να ονειρευτούν. Κι όταν κάποιος τους δίνει
υποσχέσεις και τους μοιράζει ψίχουλα, εκείνοι γραπώνονται από αυτόν. Και ξεχνάνε ότι η εξουσία δε
νοιάζεται, δε χαρίζει. Καταβροχθίζει. Την ενέργειά τους, τις σχέσεις τους, τα όνειρά τους, την ίδια
τους την ύπαρξη.
Μπορεί κάποιος να αντιδράσει; Υπάρχει αντιμετώπιση, διαφυγή, ελευθερία; Υπάρχει χώρος ν΄
αγωνιστείς, να απαιτήσεις, να διεκδικήσεις;
«Ο καθένας με τις δυνάμεις του, το βασικότερο να αντιστέκεσαι», λέει ο Φάλαντα.
Και ο τίτλος;
«Ο καθένας πεθαίνει μόνος του», λέει ο Φάλαντα. Και συμπληρώνει: «Όχι, δεν είναι ένα έργο για το
θάνατο. Είναι ένα έργο για τη ζωή».
Και το πώς μπορείς να τη ζήσεις, συμπληρώνουμε εμείς.
«Δεν είναι πιασάρικος ο τίτλος» μας είπαν.
Ας τελειώνουμε με τα πιασάρικα.

Χανς Φάλαντα
O Χανς Φάλαντα (λογοτεχνικό ψευδώνυμο του Rudolf Ditzen) γεννήθηκε το 1893 στο
Γκράιφσβαλντ και πέθανε το 1947 στο Βερολίνο. Το ψευδώνυμο του Φάλαντα είναι ένας
συνδυασμός χαρακτήρων από τα Παραμύθια των Αδερφών Γκριμμ: ο πρωταγωνιστής του
παραμυθιού Hans in Luck και ένα άλογο με το όνομα Φάλαντα στο παραμύθι The Goose Girl.
Άσκησε διάφορα επαγγέλματα (τοπογράφος, λογιστής, νυχτοφύλακας, έμπορος δημητριακών και
διαφημιστής, μεταφραστής και δημοσιογράφος). Επηρεασμένος αρχικά από τον εξπρεσιονισμό,
εμφανίζεται στα γράμματα το 1920 με το μυθιστόρημά του "Ο νεαρός Goedeschal". Ο Φάλαντα
προσχωρεί στο καλλιτεχνικό κίνημα "Νέα Αντικειμενικότητα" και ασπάζεται τον κοινωνικό
νατουραλισμό με τη συνειδητή χρήση του απλού ύφους. Το 1932 κυκλοφορεί το μυθιστόρημά του
«Και τώρα ανθρωπάκο ;», το οποίο περιγράφει την καθημερινή ζωή των προλεταριοποιημένων
μικροαστών. Με το βιβλίο αυτό ο Φάλαντα αποκτά παγκόσμια φήμη. Ακολουθούν δώδεκα
περίπου μυθιστορήματα. Ξεχωρίζουν τα "Λύκος ανάμεσα σε λύκους" (1932), "Ο σιδερένιος
Gustav" (1938), «Εφιάλτης» (1946) και το "Ο καθένας πεθαίνει μόνος του" (1946), εμπνευσμένο
από την πραγματική ιστορία του ζεύγους Otto και Elise Hampel, που εκτελέστηκαν από τους Ναζί,
κατά τη διάρκεια του πολέμου, εξαιτίας της αντιφασιστικής τους δράσης. Ο Φάλαντα πεθαίνει τον
Φεβρουάριο του 1947 από υπερβολική δόση υπνωτικών. Το 1950 κυκλοφορεί το πιο προσωπικό
του βιβλίο, "Ο πότης".

Το μυθιστόρημα του Χανς Φάλαντα κυκλοφορεί στα Ελληνικά με τον τίτλο «Μόνος στο Βερολίνο» σε
μετάφραση Άντζη Σαλταμπάση, από τις εκδόσεις «Πόλις».
Η παράσταση επιχορηγήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού.

Φωτογραφίες

11 ΣΧΟΛΙΑ

  1. ΥΠΕΡΟΧΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΜΕ ΠΟΛΥ ΚΑΛΕΣ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ. ΠΑΡΟΤΙ Ο ΧΩΡΟΣ ΔΕΝ ΔΙΕΥΚΟΛΗΝΕ ΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟ ΚΑΙ ΕΞΟΔΟ ΤΩΝ ΗΘΟΠΟΙΩΝ. ΟΙ ΗΧΟΙ ΤΩΝ ΟΠΛΩΝ ΗΤΑΝ ΠΟΛΥ ΕΝΤΟΝΟΙ. ΤΡΟΜΑΖΑΝ, ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΣΑΣ ΝΑ ΖΟΥΣΕΣ ΕΚΕΙΝΗ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΗΧΟΥΣ ΤΩΝ ΟΠΛΩΝ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΠΟΥ ΠΡΟΒΑΛΟΝΤΑΝ ΠΙΣΩ ΤΟΣΟ ΖΩΝΤΑΝΑ.
    ΕΠΙΣΗΣ ΥΠΕΡΟΧΗ Η ΙΔΕΑ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ ΟΙΚΟΔΕΣΠΟΤΕΣ ΚΑΙ ΝΑ ΞΕΝΑΓΗΣΟΥΝ ΤΟ ΚΟΙΝΟ ΣΤΗΝ ΣΠΑΝΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙ ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΕΚΘΕΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΣΕ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΑΥΤΗ. ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΛΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΕΡΟΧΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ

  2. Πολύ ωραία παράσταση απ' όλες τις απόψεις, καλοστημένη, με ωραίες ερμηνείες και εξαιρετική σκηνοθεσία που λαμβάνει υπόψη της τις ιδιαιτερότητες του χώρου. Κάτι που χαρακτηρίζει γενικά της παραστάσεις του συγκεκριμένου θεάτρου.

  3. Ευχαριστούμε πολύ τη ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ για αυτήν την τόσο ωραία θεατρική εμπειρία. Υπέροχη παράσταση με πολύ καλές ερμηνείες. Το μόνο αρνητικό, δεν αφορά βέβαια την συγκεκριμένη παράσταση αλλά τον χώρο του θεάτρου, είναι ότι υπάρχει μια κολόνα στη μέση που εμποδίζει την ορατότητα σε κάποιους θεατές

  4. Ενδιαφέρουσα παράσταση με ευρηματική σκηνοθεσία και πολύ καλές ερμηνείες. Συνιστάται να επιβεβαιώνει κανείς τηλεφωνικά και να φθάνει νωρίτερα στο θέατρο, καθώς υπάρχει λίστα αναμονής και είναι πιθανό να δοθούν οι κρατημένες θέσεις λίγη ώρα πριν την έναρξη της παράστασης. Ευχαριστούμε για την πρόσκληση.

  5. Εξαιρετική παράσταση, απο την αρχή ως το τέλος. Έξυπνη κίνηση που το κοινό μπήκε σε ομάδες και έγινε μια μίνι ξενάγηση για τα πραγματικά γεγονότα.
    Όμορφες ερμηνείες απο ολους τους ηθοποιούς εξαιρετική σκηνοθεσία. Ευρηματικό να δούμε την πλευρά των Γερμανών πολιτών και την αντίσταση.

  6. Συγκινητική ιστορία, βασισμένη σε αληθινά γεγονότα.. Ήταν σκόπιμη η αρχική ενημέρωση των θεατών για τα ιστορικά γεγονότα, στα οποία διαδραματίζεται η παράσταση.. Συγκινητική και αληθινή, και επίκαιρη ως και σήμερα.

  7. Απαράδεκτη συμπεριφορά ενώ κερδίσαμε δύο προσκλήσεις εκεί μας είπαν ότι επειδή δεν ήμασταν στις 20:15 εκεί δεν μπορούν να μας δώσουν τις θέσεις. Προφανώς και τις έδωσαν σε άλλους ας σημειωθεί ότι ξεκινήσαμε από τα Μέγαρα και γυρίσαμε πίσω χωρίς να δούμε την παράσταση αφού δεν υπήρχε διάθεση να μας εξυπηρετήσουν κρίμα αν δεν θέλουν να μην βάζουν προσκλήσεις σε διαγωνισμούς τι φταίμε να ταλαι -πωρουμαστε.

    • Προφανώς όταν πάμε να δούμε μία παράσταση οφείλουμε κανονίζουμε τον χρόνο μας, έτσι ώστε να είμαστε εκεί στην ώρα μας. Επιπλέον, το συγκεκριμένο έργο έχει μια εισαγωγή με σημαντικές επεξηγήσεις των σκηνικών και του τί πρόκειται να δούμε πριν αρχίσει το κυρίως έργο από τους ίδιους τους ηθοποιούς, έτσι δεν νομίζω ότι υπήρχε κανένας δόλος από καμμία πλευρά στο να μην επιτρέψουν την είσοδο σε αργοπορημένους! Απλά έκαναν σωστά τη δουλειά τους και άφησαν τον υπόλοιπο να απολαύσει αυτή την τόσο σπουδαία παράσταση.

  8. ΜΙΑ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΜΕ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΕ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ.
    ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΗ Η ΑΠΟΔΟΣΗ ΑΠΟ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΗΘΟΠΟΙΟΥΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΣΤΗΡΙΖΟΥΜΕ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΤΟΥΣ ΝΑ ΠΑΡΘΕΙ ΠΙΣΩ ΤΑ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ.
    ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ.

  9. Πρόκειται για μια εξαιρετική παράσταση, τόσο όσον αφορά τους ηθοποιούς, όσο και τα σκηνικά που μόλις μπαίνεις στο θέατρο σε μεταφέρουν στην εποχή που εκτυλίσσεται το έργο. Πολύ καλή μεταφορά από το βιβλίο (Μόνος στο Βερολίνο). Την συνιστώ στους λάτρεις του καλού θεάτρου!