Ραχήλ

Αρχείο Παίχτηκε από 18/10/2023 έως 27/03/2024
στο Αλκμήνη
Διάρκεια: 95’ (χωρίς διάλειμμα)
Συγγραφέας: Γρηγόριος Ξενόπουλος
Δραματουργική επεξεργασία: Μανώλης Ιωνάς
Σκηνοθέτης: Μανώλης Ιωνάς
Σκηνογραφία: Νίκος Κασαπάκης
Κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ
Φωτισμοί: Μανώλης Μπράτσης
Μουσική: Αυγερινός Σουλόπουλος (επιμέλεια)
Χορογραφία: Ρούλα Κουτρουμπέλη
Κίνηση: Ρούλα Κουτρουμπέλη
Ερμηνεύουν: (με σειρά εμφάνισης) Μανώλης Δεστούνης, Ειρήνη Παπαδημάτου, Αντώνης Σανιάνος, Δημήτρης Κανέλλος, Βασίλης Φακανάς, Νίκος Κρίκας, Ιωάννα Γκαβάκου

Περιγραφή

Το θέατρο Αλκμήνη παρουσιάζει για δεύτερη χρονιά από την Τετάρτη 18 Οκτωβρίου ένα από τα κορυφαία έργα του Γρηγόριου Ξενόπουλου Ραχήλ σε σκηνοθεσία- διασκευή Μανώλη Ιωνά.
Γιατί η επιμονή ανά τους αιώνες της διαίρεσης των κοινωνιών μεταξύ του «εμείς» και οι «άλλοι»;
Τι επιφέρει στη συνείδηση ατόμων και λαών η πεποίθηση πως το «ξένο» απειλεί το «δικό μας»;

Περισσότερα

Γιατί η επιμονή ανά τους αιώνες της διαίρεσης των κοινωνιών μεταξύ του «εμείς» και οι «άλλοι»;

Τι επιφέρει στη συνείδηση ατόμων και λαών η πεποίθηση πως το «ξένο» απειλεί το «δικό μας»;

Η «Ραχήλ» του Γρηγορίου Ξενόπουλου, έργο με ιστορικό πλαίσιο, διαδραματίζεται σε ένα αστικό σαλόνι στην πατρίδα του συγγραφέα, τη Ζάκυνθο, το Πάσχα του 1891. Κύριος άξονας, ο έρωτας δύο νέων ανθρώπων που η σχέση τους θα ήταν απόλυτα αποδεκτή, αν δεν είχε δυναμιτιστεί από το έντονο κλίμα του αντισημιτισμού που προκάλεσε ένα ξαφνικό, τυχαίο γεγονός: ο φόνος ενός παιδιού. Η κατηγορία στηριγμένη στη «συκοφαντία του αίματος», στο διαδεδομένο θρύλο πως οι Εβραίοι κάθε Πάσχα πίνουν αίμα χριστιανικό έρχεται να διαταράξει τη σχέση Χριστιανών και Εβραίων που άλλοτε ήταν αρμονικές, να εξαγριώσει τον λαό και να βάψει με αίμα την λιτανεία της Μεγάλη Παρασκευής. Η ένταση των εξωτερικών γεγονότων προκαλεί την ένταση των δραματικών συμβάντων στο σπίτι της εβραϊκής οικογένειας Τεδέσκου. και επιφέρει μεγάλο εύρος αντιδράσεων και μεταπτώσεων στην Εβραία Ραχήλ, που στην εκκίνηση της ιστορίας είναι μια κοπέλα , γοητευτική και καλλιεργημένη, αποφασισμένη να βαφτιστεί χριστιανή και να παντρευτεί τον αγαπημένο της. Σε όλη τη διάρκεια της ιστορίας κυριαρχεί το άρωμα από τις Μανόλιες που η έντασή του διαρκώς μεταβάλλεται, όπως και τα αισθήματα και οι πράξεις των ηρώων...

Ο συγγραφέας πραγματεύεται τα συμβάντα της ζακυνθινής εποχής του 1891, ως να πρόκειται για ένα προοίμιο των όσων έπονται. Σαράντα χρόνια μετά, η ίδια συκοφαντία μεταμφιεσμένη οδήγησε στην πυρπόληση του συνοικισμού Κάμπελ της Θεσσαλονίκης , για να φτάσουμε το 1938 στη νύχτα των κρυστάλλων με τελική πορεία εκατόμβες νεκρών Εβραίων. Η ίδια συκοφαντία με διαφορετικό μανδύα τοποθετεί μέχρι σήμερα ανθρώπους στο περιθώριο και βάζει στο στόχαστρο την κάθε είδους διαφορετικότητα.

Ωστόσο, δε λείπουν από την ιστορία φωτεινές προσωπικότητες που διακρίθηκαν για την ανθρωπιά, το θάρρος και την αλληλεγγύη, όπως ο μητροπολίτης Ζακύνθου, Χρυσόστομος και ο δήμαρχος Λουκάς Καρρέρ που με κίνδυνο της ζωής τους αρνήθηκαν να καταδώσουν στους Ναζί τους Εβραίους συμπατριώτες τους και απέτρεψαν έτσι το βέβαιο θάνατό τους.

Η Ραχήλ δε θα πάψει να είναι επίκαιρη όσο υπάρχουν διακρίσεις, όσο επικρατεί η ξενοφοβία, όσο απαίδευτες μάζες κατευθύνονται στο κακό, όσο τα συμφέροντα βρίσκονται πάνω από το σεβασμό της ανθρώπινης ύπαρξης.

Σκηνοθεσία ήχου: Νίκος Αρκομάνης

Βοηθός Σκηνοθέτη: Μαριάννα Καρακώστα

Σύμβουλος για τις τάσεις και συνήθειες της εποχής: Θάνος Αγγέλης

Creative Agency: GRID FOX

Trailer: Angelis Films Ltd

Studio ηχογράφησης: Play recording Studio

Κομμώσεις: Στέλιος Κούλης

Υπεύθυνη Επικοινωνίας : Άντζυ Νομικού ( angienomikou@gmail.com)

Παραγωγή: Εταιρεία Αλκμήνη

Τα χαλιά της παράστασης είναι ευγενική χορηγία της Δέσποινας Μοιραράκη.

Οι Ανθοσυνθέσεις είναι ευγενική χορηγία του Νίκου Κουτρούμπα.

Η παράσταση επιχορηγήθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού.

Tο θέατρο Αλκμήνη είναι προσβάσιμο στα Άτομα με Ειδικές Ανάγκες.

Φωτογραφίες

Βίντεο

13 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Πολύ ωραία και συγκινητικη παράσταση με πολύ καλές ερμηνείες.Οι ιδιωματισμοί στο λεξιλόγιο προσέ-διδαν μια ατμότφαιρα σε αλλοτινές εποχές καθώς και τα σκηνικά της παράστασης.
    ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ σας ευχαριστω πάρα πολύ!

  2. Πολύ καλή και καλοδουλεμένη παράσταση! Ο θίασος ήταν εξαιρετικός, και το πνεύμα του έργου, δυστυχώς, ξανά επίκαιρο. Μπορεί να πυροδοτήσει έντονους προβληματισμούς γύρω από την μισαλλοδοξία, την οικογένεια/φατρία/φυλή και τις ανθρώπινες σχέσεις.

    Ευχαριστούμε θεατρομανια!

  3. Καλησπέρα, δεν θα μπορέσω να χρησιμοποιήσω την πρόσκληση που κέρδισα για την παράσταση, λόγω απροόπτου, ωστόσο την διέθεσα στην σελίδα του ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ στο fb (μέσω κοινοποίησης) και το πρώτο άτομο που σχολίασε ότι ενδιαφέρεται (οπότε πήρε και την πρόσκληση) ήταν ο κ. Ιάσονας Ψωμάς.
    Ευχαριστώ 🙂