3461

Το μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας

Αρχείο Παίχτηκε από 08/11/2019 έως 05/01/2020
στο Αργώ
Διάρκεια: 90'
Δραματουργική επεξεργασία: Ρούλα Πατεράκη
Σκηνοθέτης: Ρούλα Πατεράκη
Σκηνογραφία: Δημήτρης Μαϊρόπουλος
Κοστούμια: Σταυρούλα Σπύρου, Αμαλία Αντώνη
Φωτισμοί: Γιάννης Δρακουλαράκος
Μουσική: Μαρία Κουρμούλη, Νίκη Καραγέωργου
Μουσική σύνθεση: Μαρία Κουρμούλη, Νίκη Καραγέωργου
Ερμηνεύουν:

Διανομή
Αιμιλία Υψηλάντη: Κοντέσσα Βαλέραινα
Κωνσταντίνος Λεβαντής: Μανώλης
Ευανθία Κουρμούλη: Ελένη
Τασία Σοφιανίδου: Μαρνέτα
Ευθύμης Μπαλαγιάννης: Τζώρτζης Καλομοίρης
Νικόλας Παπαευθυμίου: Παυλάκης

Περιγραφή

Ένα ρέκβιεμ πάνω στο έργο του Γρηγορίου Ξενόπουλου, από την Ρούλα Πατεράκη.

Περισσότερα

Η Ρούλα Πατεράκη σκηνοθετεί το εμβληματικό έργο του Γρηγορίου Ξενόπουλου με έναν 6μελή θίασο και με την Αιμιλία Υψηλάντη στον ρόλο της κοντέσσας Βαλέραινας.

Η σκηνοθέτις υπογράφει και την δραματουργική μεταγραφή του έργου.

Με ένα υπέροχο, κλασικό , αξεπέραστο , διαχρονικό έργο ανοίγει η φετινή σεζόν στο θέατρο ΑΡΓΩ όπου δυο κυρίες του ελληνικού θεάτρου, η Ρούλα Πατεράκη και η Αιμιλία Υψηλάντη συναντιούνται για πρώτη φορά.

 

Το έργο

 Η «Κοντέσσα Βαλέραινα», το αριστούργημα του Γρηγορίου Ξενόπουλου είναι ένα απο τα πιο πολύτιμα ελληνικά κείμενα που η παρουσίαση του στο θέατρο καταδεικνύει την διαχρονικότητα του θέματος καθώς και των αξιών που διαπραγματεύεται. Παραμένει τόσο σημερινό και επίκαιρο όσο ποτέ, παρόλο που γράφτηκε στο τέλος του 19ου αιώνα.(Γράφτηκε το 1897 και παρουσιάστηκε στη Νέα Σκηνή του Χρηστομάνου το 1904).

Η υπόθεση διαδραματίζεται στη Ζάκυνθο, όπου οι Βαλέρηδες, αρχοντική γενιά, έχουν ξεπέσει οικονομικά, αγγίζοντας τα όρια της φτώχειας. Η κοντέσσα Βαλέραινα κατέχει μια συνταγή που πηγαίνει από Βαλέραινα σε Βαλέραινα και θεραπεύει τη «θέλλα» των ματιών. Μια μυστική συνταγή την οποία έχει ορκιστεί να μην αποκαλύψει και να την δίνει αφιλοκερδώς σε οποιον την έχει αναγκη. Την πιέζουν όμως η φτώχεια και η πείνα των παιδιών της. Ο Ξενόπουλος δίνει μια μεγαλοφυή λύση στη σύγκρουση  χρέους και ανάγκης.

 

Η Αιμιλία Υψηλάντη για το έργο και την παράσταση:

«Αγαπώ  πολύ τα έργα του Ξενόπουλου και ο ρόλος της κοντέσσας Βαλέραινας είναι για μένα μία πρόκληση. Με προβλημάτιζε ωστόσο πώς αυτό το έργο μπορεί να παιχτεί σήμερα. Η γλώσσα του θεάτρου  και ο τρόπος που δουλεύουμε σκηνοθέτες και ηθοποιοί έχει διαφοροποιηθεί από τον τρόπο που  συνήθως ανέβαιναν αυτά τα έργα. Επομένως έπρεπε να στηριχθώ σε καλλιτεχνικούς δημιουργούς που και την εμπειρία και την γνώση έχουν για να φέρουν τέτοια κείμενα κοντά στο σημερινό θεατρικό κοινό. Έτσι επέλεξα την Ρούλα Πατεράκη για την μεταγραφή, τη διδασκαλία και την σκηνοθεσία του έργου».

Φωτογραφίες: Red studio, Γιάννης Βολιώτης
Ιστοσελίδα θεάτρου: Άρης Σομπότης
Επικοινωνία Θεάτρου Αργώ: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου
Βοηθοί Σκηνοθετη: Τασία Σοφιανίδου, Ευανθία Κουρμούλη

Φωτογραφίες

53 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Το αριστουργηματικό έργο του Γρηγορίου Ξενόπουλου, η συγκινητική μουσική, οι λιτές ερμηνείες των ηθοποιών, τα σκηνικά και τα κοστούμια, και η σκηνοθετική έμπνευση συνέθεσαν μια υπέροχη παράσταση και το έναυσμα να διαβάσουμε το βιβλίο του συγγραφέα. Ευχαριστούμε όλους τους συντελεστές της καλλιτεχνικής δημιουργίας, τη Θεατρομανία και τους ευχόμαστε καλή και δημιουργική χρονιά με υγεία.

  2. Ευχαριστώ Θεατρομάνια και ευχαριστώ και την κ. Κωνσταντίνα Σταύρου για την παραχώρηση της πρόσκλησής της μέσω της σελίδας στο Facebook. Η παράσταση θεωρώ απέδιδε τα νοήματα του κειμένου του Ξενόπουλου σε ικανοποιητικό βαθμό. Η κ. Υψηλάντη, με την πιο εσωτερική της ερμηνεία, πολύ εύστοχα απέδωσε την αξιοπρέπεια και ακεραιότητα της εκπεσσούσας από την δόξα Κοντέσσας. Οι ερμηνείες των υπολοίπων ηθοποιών κατάφεραν να μεταδώσουν στον θεατή το "δράμα" που βίωνε η υπόλοιπη οικογένεια καθώς και την ασφυκτική πίεση που ασκούταν στην Κοντέσσα. Σκηνοθετικά, όντως οι παύσεις ίσως ήταν περισσότερες και μακρύτερες από όσο χρειαζόταν, ωστόσο δεν μπορώ να πω πως ενοχλήθηκα ιδιαίτερα, καθώς υπήρχαν σε σημεία που το πάγωμα της δράσης επέτρεπε στον θεατή να αναλογιστεί τα όσα διαδραματίζονταν. Η προσθήκη των τραγουδιών ήταν ένα ενδιαφέρον εγχείρημα ωστόσο λόγω της ακουστικής του θεάτρου και της ηχορρύθμισης πολλές φορές ήταν δυσδιάκριτες οι λέξεις μεταξύ τους με αποτέλεσμα να μην είναι αντιληπτό το νόημα. Σε γενικές γραμμές μια αξιόλογη προσπάθεια σε ένα κλασσικό και παρά την εποχή του επίκαιρο έργο.

  3. Μερικες φορες η πολυχρονη εμπειρια στο θεατρο δε σημαινει οτι οδηγει σε σιγουρη επιτυχια. Παρ' ολα αυτα ευχαριστουμε ολους τους συντελεστες για την προσπαθεια τους και τον κοπο τους να μας την προσφερουν. Και το "Θεατρομανια" φυσικα.

  4. Εξαιρετική παράσταση που μένει στον θεατή παρά το ότι πρόκειται για κλασικό έργο. Μία ευγενής οικογένεια της Ζακύνθου στα όρια της επιβίωσης μπροστά στο τρομερό δίλημμα να αποκαλύψει μία θαυματουργή συνταγή παραβαίνοντας έναν όρκο αιώνων. Συγκλονιστική η ερμηνεία της Αιμιλίοας Υψηλάντη ως Κοντέσσας. Ευχαριστούμε για την πρόσκληση!

  5. Ενδιαφέρουσα σύγχρονη προσέγγιση του γνωστού έργου του Ξενόπουλου, με έμφαση στη δύναμη των χαρακτήρων και απογυμνωμένη από περιττά στοιχεία. Ξεχωρίζει η ερμηνεία της Υψηλάντη ως κοντέσας που αρνείται να παραβεί τον όρκο της παρά τη μεγάλη της ανάγκη. Δυνατή και η απόδοση της πρώην αριστοκρατικής οικογένειας που καταρρέει και αυτοκαταστρέφεται λόγω φτώχειας. Μας προβλημάτισε λίγο η παρεμβολή των χορικών μερών, καθώς διέκοπταν το αίσθημα του θεατή.

  6. Ονειρεμενη η μουσικη της παραστασης! Κειμενο εξαιρετικο -Ξενοπουλος-, και παρασταση που θα μπορουσε να εχει συμπυκνωθει- λιγα τα λογια και μεγαλες σιωπες-. Μεσα απ'τις σιωπες εβλεπες την στενοχωρια και την αγωνια για την επιλυση της καταστασης. Πολυ καλη ηθοποιια, ιδιως της κοντεσσας που παλευε αναμεσα στον ορκο και στην αναγκη. Με συγκινησε η περηφανια της οταν ηρθε αντιμετωπη με τον ορκο και την πεινα, οπως και την λυση που εδωσε. Σκηνοθετικα, χρησιμοποιηθηκαν περιττα πραγματα που δεν προσδιδανε τιποτα και κουραζανε. Υπηρχαν νεωτεριστικα στοιχεια στα κοστουμια, και εκτος εποχης. Λιγο αδυναμο σε γενικες γραμμες..

  7. Η κυρία Υψηλάντη σωστή Κοντέσσα, πραγματικά.
    Αρκετά καλή θα έλεγα αν και οι παύσεις ήταν πολλές και κούραζαν,ο μουσαμάς βάλε βγάλε. Ευχαριστώ για την πρόσκληση...Καλή και δημιουργική χρονιά να έχουμε με υγεία..

  8. Η αλήθεια είναι πως περίμενα κάτι άλλο. Ήταν μια άνευρη παράσταση, με μεγάλες παύσεις και κενά και κάποια πράγματα ακατανόητα, όπως παραδείγματος χάριν το βάλε-βγάλε του μουσαμά στους πάγκους. Δεν μας μετέφερε στο κλίμα της εποχής. Ωστόσο, ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση!

  9. Εχω παρακολουθήσει πολλές και ενδιαφέρουσες παραστάσεις της κυρίας Υψηλαντη στο θέατρο Αργώ τα τελευταία χρόνια ,όμως αυτή η παράσταση παρά τις προσπάθειες των ηθοποιών ήταν μαλλον ατυχής και κουραστική . Ευχαριστώ πολύ τη θεατρομανια για την πρόσκληση και τη δυνατότητα να παρακολουθουμε τόσο ενδιαφέρουσες παραστάσεις.

  10. Σήμερα παρακολούθησα την παράσταση στις 7μμ.
    Εξαίρετοι όλοι οι ηθοποιοί!
    Αλλά δυστυχώς όντως υπήρχαν πολλές παύσεις...ο μουσαμάς που έμπαινε και έβγαινε καλύπτοντας τον πάγκο, χωρίς να καταλαβαίνουμε το γιατι....και όλο αυτό ήταν λίγο κουραστικό...
    Συν το ότι τα όμορφα σαν μελωδία τραγούδια δεν μπορούσαμε να τα καταλάβουμε σα λόγια (ίσως επειδή είμασταν κ αρκετά πίσω)
    Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση!
    Και καλή χρονιά!

  11. ΥΠΕΡΟΧΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ, Η ΑΙΜΙΛΊΑ ΥΨΗΛΆΝΤΗ ΈΔΩΣΕ ΡΕΣΙΤΆΛ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ ΣΤΟ ΡΌΛΟ ΤΗΣ ΒΑΛΕΡΑΙΝΑΣ ΠΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΥΠΟΚΎΨΕΙ ΣΤΟΝ ΌΡΚΟ ΠΟΥ ΈΔΩΣΕ ΈΦΤΑΣΕ ΣΤΟ ΣΗΜΕΊΟ ΝΑ ΑΥΤΟΚΤΟΝΉΣΕΙ.....!!! ΤΗΝ ΣΥΝΙΣΤΏ ΑΝΕΠΙΦΥΛΑΚΤΑ. ΕΥΧΑΡΙΣΤΏ ΠΟΛΎ ΤΗΝ ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ!!!

  12. Παρακολούθησα την παράσταση στις 29/12 στις 19.00. Η παράσταση έθετε πολλούς προβληματισμούς στους θεατές σχετικά με την οπτική που "βλέπουν" τα πράγματα οι γενιές. Ωστόσο, οι μεγάλες παύσεις που υπήρχαν σε όλη τη διάρκεια της παράστασης την έκαναν να χάνει το ρυθμό της και να γίνεται πολύ κουραστική. Οι ερμηνείες των ηθοποιών αρκετά καλές. Ευχαριστώ Θεατρομάνια για την πρόσκληση. Εύχομαι Καλή Χρονιά!

  13. Ευχαριστούμε πολύ για την πρόσκληση. Με όλο το σεβασμό στην κυρία Υψηλάντη, η παράσταση μου φάνηκε αρκετά μέτρια και η πολύ καλή ερμηνεία της δε σώζει την κατάσταση.. Μεγάλες παύσεις, σκηνικά και "κοστούμια" που δεν ανταποκρίνονται στην εποχή όπου διαδραματίζεται το έργο, η δε σκηνοθεσία με μπέρδεψε λίγο..

  14. Eυχαριστώ πολύ για την πρόσκληση.Παρακολούθησα την παράσταση 28/12 19:00 η ώρα...Ήταν αρκετά αξιόλογη η μεταφορά του έργου στη σημερινή θεατρική σκηνή. Τα σκηνικά όμως ήταν αρκετά φτωχά και αδιάφορα, τα κοστούμια δεν ανταποκρινόταν στην εποχή του έργου και υπήρχαν μεγάλα κενά και παύσεις που δεν χρειάζονταν...ωστόσο οι ηθοποιοί το πάλεψαν με αξιοπρέπεια...!!!

  15. Καλή προσπάθεια των ηθοποιών αλλά η παράσταση στο σύνολο βαρετή αργή και πολλές φορές ασύνδετη. Τα τραγούδια μου άρεσαν. Τα κοστούμια εκτός θέματος. Ευχαριστώ πολύ την θεατρομανια για την ευκαιρία να παρακολουθήσω την παράσταση. Χρόνια πολλά!

  16. Παρακολούθησα την παράσταση στις 26/12 κ ευχαριστώ για την ευκαιρία. Ο χώρος του θεάτρου είναι άψογος. Όσο αφορά την παράσταση ηταν εξαιρετική με μια υπέροχη Αιμιλία Υψηλάντη! Ίσως οι πολλές παύσεις να ήταν κουραστικές από ενα σημείο κ μετά αλλά δεν παύει να είναι μια εξαιρετική παράσταση!
    Μπράβο σε όλους τους συντελεστές.

  17. Η σκηνοθεσία κρατάει την παράσταση "πίσω". Μεγάλες παύσεις ειδικά στην αρχή, ένας μουσαμάς που απλώνεται και μαζεύεται άνευ λόγου και αιτίας από τον πάγκο παρασκευής του"μυστικού σκευάσματος", και ο "εγγονός" που ζητάει γάλα ασταμάτητα ..... Αξιοπρεπείς οι ερμηνείες των ηθοποιών, που αγωνιζόντουσαν να κρατήσουν την παράσταση σε ένα επίπεδο.

  18. Χρόνια Πολλά σε όλους.
    Είδα εχθές την παράσταση. Το έργο δεν έτυχε να το δω, διάβασα την υπόθεση λίγο πριν την παράσταση. Αρκετά καλή θα έλεγα αν και οι παύσεις ήταν πολλές και κούραζαν. Είχα από την πρώτη στιγμή την αίσθηση ότι κάτι λείπει από την παράσταση, ίσως χωρίς τις παύσεις να ήταν καλύτερα τα πράγματα, αλλά αυτή είναι η άποψη του σκηνοθέτη και απολύτως σεβαστή. Οι ηθοποιοί καταξιωμένοι και πολύ καλοί. Η κυρία Υψηλάντη σωστή Κοντέσσα, πραγματικά.
    Ευχαριστώ για την πρόσκληση...Καλή και δημιουργική χρονιά να έχουμε με υγεία..

  19. Παρακολουθησα την παρασταση στις 17\11 σας ευχάριστω για την προσκληση σας . Αρχικα ο χωρος του θεατρου ειναι εξαιρετικος και πολυ ευγενικο το προσωπικο .
    Σε οτι αφόρα την παράσταση , αψογες ερμηνιες και χωρικά απο όλους τους ηθοποιούς . Σου δημιουργούσε ανάμεικτα συναισθήματα σίγουρα θέτει ερωτήματα στον θεατή . Σκηνοθετικα αρτιο αν και καποιες παυσεις θα μπορουσαν να λείπουν το εργο ειχε αρκετες και γινοταν καπως κουραστικο .
    Μια παρα πολυ αξιολογη επικαιροποιηση του εργου του Ξενοπουλου .