Το σώμα της γυναίκας ως πεδίο μάχης

Αρχείο Παίχτηκε από 13/03/2024 έως 25/04/2024
στο Θέατρο Χώρος
Συγγραφέας: Ματέι Βισνιέκ
Μετάφραση: Νατάσα Σίδερη
Σκηνοθέτης: Στέλιος Πατσιάς
Σκηνογραφία: Μαρία Παλάντζα
Κοστούμια: Μαρία Παλάντζα
Φωτισμοί: Ναυσικά Χριστοδουλάκου
Μουσική σύνθεση: Γιώργος Κασσαβέτης
Ερμηνεύουν: Νικόλ Δημητρακοπούλου, Σοφία Παλάντζα

Περιγραφή

Η εταιρεία θεάτρου OneTwoFree παρουσιάζει για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό το έργο «Το σώμα της γυναίκας ως πεδίο μάχης» του Ματέι Βισνιέκ στο θέατρο Χώρος, από 13 Μαρτίου έως 25 Απριλίου, σε σκηνοθεσία Στέλιου Πατσιά.

Περισσότερα

Λίγα λόγια για την υπόθεση:

Δύο γυναίκες με διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο συναντιούνται στον απόηχο του εθνοτικού πολέμου της Βοσνίας. Η Κέιτ, μια Αμερικανίδα ψυχολόγος γνωρίζει τη Ντόρα, θύμα γενοκτονικού βιασμού. Μέσα από ένα κολλάζ πραγματικών και φανταστικών εικόνων και καταστάσεων ξετυλίγεται η ιστορία των δύο αυτών γυναικών και ο αγώνας τους να ξεπεράσουν τη φρίκη, τα τραύματα του πολέμου καθώς και τα προσωπικά τους αδιέξοδα.

Η κεντρική θεματολογία του έργου είναι ο πόλεμος, και δυστυχώς παραμένει τραγικά επίκαιρη. Παράλληλα ,αναδύονται η εθνικιστική τρέλα, η μισαλλοδοξία, ο βιασμός ως πολεμικό όπλο, ο ρατσισμός, η μετανάστευση, η βία αλλά και η αλληλεγγύη, η πίστη στον άνθρωπο και το θαύμα της ζωής που δεν είναι άλλο από τη γέννηση.

Μέσα από τις δύο αυτές γυναίκες που μπορεί να σώθηκαν από τον πόλεμο σωματικά αλλά παλεύουν να σωθούν και ψυχικά- αντιλαμβανόμαστε ότι στο πλαίσιο μιας βίαιης σύγκρουσης υπάρχει και ένας τύπος βίας εκτός της δολοφονικής, που δεν στοχεύει να επιτύχει τον θάνατο ενός εχθρού ως κύριο σκοπό, αλλά στοχεύει στο να καταστρέψει τον ίδιο τον πυρήνα του ανθρώπινου όντος ενώ κρατά το σώμα ζωντανό.

Από συνέντευξη του Ματέι Βισνιέκ: «Από την αρχαιότητα το θέατρο αναφέρεται στη βία, χωρίς να είναι αντίδοτο. Ξυπνάει τις συνειδήσεις, καταγγέλλει, προκαλεί συζητήσεις. Τα έργα μου που θίγουν τον πόλεμο τείνουν δυστυχώς να είναι επίκαιρα. Πιστεύω ότι οι γυναίκες παίζουν τεράστιο ρόλο προκειμένου η ανθρωπότητα να βγει από αυτό το μεταφυσικό τούνελ που είναι ο πολιτισμός της βίας. Η γυναίκα μόνο από το γεγονός ότι γεννάει τη ζωή, δεν είναι ικανή να σκοτώσει με την ευκολία ενός άνδρα»

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα:

Ο Ματέι Βισνιέκ γεννήθηκε στη βόρεια Ρουμανία, το 1956. Σπούδασε στο Βουκουρέστι φιλοσοφία και ξεκίνησε τη συγγραφική του δραστηριότητα.

Το 1984 βραβεύεται η συλλογή «Ο σοφός την ώρα του τσαγιού». Αντίθετα, τα θεατρικά του έργα απαγορεύτηκαν όλα από τη λογοκρισία.

Τον Σεπτέμβριο του 1987 ταξίδεψε στο Παρίσι, όπου ζήτησε πολιτικό άσυλο. Από τότε ζει στη Γαλλία, εργάζεται ως δημοσιογράφος στο ραδιοφωνικό σταθμό Radio France Internationale και γράφει θεατρικά έργα στα γαλλικά.

Από το 1992 η παρουσία του στις γαλλικές σκηνές είναι διαρκής, με περισσότερα από 20 έργα, ανάμεσα στα οποία: «Τα άλογα στο παράθυρο»,« Το σώμα της γυναίκας ως πεδίο μάχης», «Πώς να γίνω πουλί», «Ζητείται ηλικιωμένος κλόουν», «Μηχανή Τσέχωφ», «Η ιστορία του κομμουνισμού παρουσιασμένη σε ψυχοπαθείς»,«Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» κ.α

Έργα του έχουν ανέβει σ’ όλο τον κόσμο.

Φωτογραφίες -  trailer: Archlabyrinth

 

Η παράσταση πραγματοποιείται υπό την αιγίδα και με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού.

Φωτογραφίες

Βίντεο

3 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Έχοντας δει το εκπληκτικό "Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ήχουσε πολύ φάλτσα" του ίδιου συγγραφέα, είχα υψηλές προσδοκίες, ωστόσο δεν επαληθεύτηκαν πλήρως. Το έργο κινείται μεν στην ίδια θεματική (επιπτώσεις του πολέμου) , ωστόσο οι εμβόλιμες αναλύσεις (ψυχαναλυτικές και κοινωνιολογικές) αφαιρούν από το δραματουργικό του βάρος. Η σκηνοθεσία περιόριζε ακόμα περισσότερο τη δυναμική του έργου, που υπό άλλη οπτική ενδεχομένως και να στεκόταν πιο καλά στη σκηνή. Δεν βοήθησαν ιδιαίτερα σε αυτό οι δύο ηθοποιοί: η μεν Κέιτ στατική και επίπεδη στην ερμηνεία της, η δε Ντόρα, αν και με σαφώς πιο αβανταδόρικο ρόλο, δεν απέδωσε επαρκώς τη φρίκη που βίωσε και τις ψυχολογικές της μεταπτώσεις - οι άλλοι δυο ηθοποιοί διεκπεραιωτικοί στη σύντομη εμφάνισή τους. Η σκηνογραφία λιτή αλλά λειτουργική, η μουσική είχε ενδιαφέροντα μοτίβα που ταίριαζαν στο έργο. Συνολικά, μια παράσταση που, παρά το συγκλονιστικό θέμα της, δεν θα μείνει στη μνήμη ως κάτι αξιόλογο.

  2. Εξαιρετικό έργο, απο έναν συγγραφέα γνωστό για την πολιτικοκοινωνική θεματολογία στα έργα του. Οπως ηταν και το " η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ήχουσε πολυ φάλτσα" ενα δυνατό έργο που αγγίζει σχεδόν τα πάντα τα οποία δυστυχώς ειναι επίκαιρα. Ειναι άκρως φιλοσοφικό και πολιτισμικό, χρησιμοποιεί ψυχαναλυτικους όρους κατά Φρόυντ, αλλα σε αγγίζει συναισθηματικά.
    Απλή και χωρίς φανφάρες η σκηνοθεσία, καλές ερμηνείες και απλούς αλλα κατανοητους συμβολισμούς.
    Πολλά συγχαρητήρια μπράβο.