Αρχική Συνεντεύξεις Συνέντευξη με την σκηνοθέτιδα Μαρία Περετζή για την παράσταση "Τρικυμία»"

Συνέντευξη με την σκηνοθέτιδα Μαρία Περετζή για την παράσταση "Τρικυμία»"

967

Επιμέλεια συνέντευξης: Κωνσταντίνος Πλατής

Με ποιο κριτήριο επιλέξατε το συγκεκριμένο έργο φέτος και ποια η συνάφειά του με την εποχή μας?
Ο Πρόσπερος, ο πρωταγωνιστής του έργου ΤΡΙΚΥΜΙΑ του Σαίξπηρ, παλεύει ασταμάτητα με τους δαίμονές του. Είναι άραγε θύμα των περιστάσεων που τον έκαναν να εκπέσει από την κοινωνική του θέση, που ήταν δούκας στο Μιλάνο, ή είναι ένας τύραννος, που καταδυναστεύει όλους γύρω του, στη μίζερη εξορία του στο μικρό νησί που έχει βρεθεί?

Τα προβλήματα της Κοινωνίας μας, που προχωρά σαν να έχουμε χάσει τον μπούσουλα, μάς παραπέμπουν σε μια συνεχή τρικυμία γύρω μας, όπου προσπαθούμε να καταλάβουμε τι είναι αυτό που θα έπρεπε να γίνει ώστε να ξεφύγουμε από τη δύσκολη θέση μας και να ανακτήσουμε την αξιοπρέπειά μας. Η άτακτη αυτή κατάσταση βρίσκει τον αντίλαλό της σ’ αυτό το έργο, που είναι ιστορικά και το τελευταίο του Σαίξπηρ, που περιέχει το μήνυμά του για το θέατρο και γενικότερα, για τους ανθρώπους. Αυτό που λέει είναι ότι, για να αποκτήσεις ακόμα και αυτό που σού ανήκει δικαιωματικά, πρέπει να επιμείνεις, να ξεπεράσεις αφάνταστες δυσκολίες, και τελικά να είσαι μεγαλόψυχος και με όσους σε έχουν αδικήσει.

Πόσο εύκολο είναι να συνεργάζεστε με ηθοποιούς που ασκούν και άλλο επάγγελμα στην καθημερινότητά τους?
Η καλή θέληση και η σκληρή δουλειά πάντα ξεπερνούν όλα τα προβλήματα που πιθανόν να προκύψουν. Το να μπορέσει κανείς να σταθεί σαν ηθοποιός σημαίνει πως μπορεί να τραβηχτεί πιο πίσω από αυτά που κάνει τη δεδομένη στιγμή, και να τα ελέγχει, να κατευθύνει τη συμπεριφορά του. Αυτό προϋποθέτει ότι μπορεί να εξοικονομεί την ενέργειά του, να μη ξοδεύεται σε άσκοπες κινήσεις ή σε άσκοπες σκέψεις που προκύπτουν από τον τρόπο που έχει συνηθίσει να συμπεριφέρεται. Στη ΡΟΔΑ ο ηθοποιός μαθαίνει να χρησιμοποιεί αυτή την ελευθερωμένη του εσωτερική ενέργεια για να γνωρίσει τον εαυτό του, να μελετήσει τη συμπεριφορά του, να μελετήσει το σώμα του, το πώς κινείται, να καταλάβει τα αληθινά συναισθήματα που τον κινούν ακόμα και μέσα στη καθημερινότητα της ζωή του. Δεν αρκεί γι’ αυτόν να «παίζει σωστά το ρόλο του στο θέατρο».

Πως γίνεται η επιλογή των ηθοποιών σας?
Το κύριο μέλημα του ηθοποιού της ΡΟΔΑ είναι να φτάσει σε μια κατάσταση εσωτερικής ελευθερίας, έκστασης αν θέλετε, όπου μπορεί να συνυπάρξει αβίαστα με το σύνολο της ροής των όσων συμβαίνουν στη σκηνή γύρω του. Εδώ χρειάζεται άλλου είδους «ταλέντο», δεν φτάνει μόνον αυτό της ηθοποιίας. Χρειάζεται πραγματική επιθυμία, δίψα θα έλεγα, για ανάπτυξη ψυχικών δυνατοτήτων. Η ΡΟΔΑ κάνει «γιόγκα του θεάτρου», μπορούμε να πούμε.

Πιστεύω ότι οι θεατές διαισθάνονται και καταλαβαίνουν αυτή τη διαφορετικότητα που υπάρχει στον τρόπο που διαχειρίζεται η ΡΟΔΑ τα προβλήματα της θεατρικής παράστασης. Όλη μας η δράση έχει αυτή την ιδιαιτερότητα σαν στόχο. Ακόμα και η επιλογή του ρεπερτορίου μας. Τα έργα που ανεβάζουμε τα παίρνουμε από τους παγκόσμιους μύθους, όσους έχουν ασχοληθεί με αυτό ακριβώς το θέμα, το μοτίβο της πνευματικής ανάπτυξης του ανθρώπου.

 

Είστε ικανοποιημένη από τη μέχρι τώρα πορεία σας στο θέατρο?
Είμαστε μια πειραματική Σχολή θεάτρου, που έχουμε σαν στόχο να δημιουργήσουμε μια παράδοση. Εργαζόμαστε στην κατεύθυνση αυτή είκοσι οκτώ χρόνια τώρα, πάντα μ’ αυτόν τον ίδιο στόχο από την αρχή που ξεκινήσαμε, και την όποια δημόσια καταξίωση μάς ταιριάζει, την έχουμε πάρει από τον τρόπο που μάς έχει δει το κοινό. Το CNN, το διεθνές κανάλι, έχει παρουσιάσει τρεις φορές τη δουλειά μας σε διεθνή ρεπορτάζ. Έχουμε τιμηθεί με το βραβείο Κάρολος Κουν για Ανδρικό ρόλο, το 2014. Και οι κριτικές που μάς έχουν γίνει από όλο το φάσμα του τύπου, έντυπου και ηλεκτρονικού, είναι ιδιαίτερα κολακευτικές, θα έλεγα. Η πραγματική ικανοποίηση θα έρθει από τη δυνατότητα της ΡΟΔΑ να δημιουργήσει, πράγματι, μια θεατρική παράδοση σαν παρακαταθήκη στον τόπο μας.

Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον?
Στο έργο μας τώρα μιλάμε για τον Πρόσπερο της Τρικυμίας, τον πρωταγωνιστικό χαρακτήρα των παραστάσεών μας εφέτος, τον οποίο ο Σαίξπηρ τον δείχνει να είναι Μάγος. Μέσα μας όμως υπάρχει ένας αληθινός Μάγος, κρυμμένος, που μυστικά, όλοι μας λαχταράμε να τον βγάλουμε στην επιφάνεια. Λαχταράμε την ελευθερία αυτού του Μάγου. Η ΡΟΔΑ είναι ένα εργαλείο για να το πετύχουν αυτοί που συμμετέχουν στις δραστηριότητές της.

Πληροφορίες για την παράσταση: Εδώ