Χιροσίμα Αγάπη μου

Αρχείο Παίχτηκε από 27/01/2023 έως 02/04/2023
στο Σημείο
Συγγραφέας: Μαργκερίτ Ντυράς
Μετάφραση: Χρήστος Χρυσόπουλος
Δραματουργία: Νίκος Διαμαντής
Σκηνοθέτης: Νίκος Διαμαντής
Σκηνογραφία: Αση Δημητρολοπούλου
Κοστούμια: Αση Δημητρολοπούλου
Ερμηνεύουν: Ιωάννα Μακρή, Λητώ Μεσσήνη, Ομηρος Πουλάκης, Βαγγέλης Ρόκκος

Περιγραφή

Στις 27 Ιανουαρίου επιστρέφει στο Θέατρο Σημείο η πρεμιέρα της πρωτότυπης θεατρικής μεταφοράς της κορυφαίας γαλλο-ιαπωνικής ταινίας «Χιροσίμα, αγάπη μου» (Hiroshima mon amour, 1959) σε σκηνοθεσία και δραματουργία Νίκου Διαμαντή, με ένα εξαιρετικό πρωταγωνιστικό καστ: Ιωάννα Μακρή, Λητώ Μεσσήνη, Ομηρος Πουλάκης, Βαγγέλης Ρόκκος. Το Θέατρο Σημείο επέλεξε το εμβληματικό αυτό έργο για να γιορτάσει 37 χρόνια συνεχούς παρουσίας στο ελληνικό θέατρο.

Περισσότερα

Μάιος 2022

Η ποιήτρια Ίνγκεμποργκ Μπάχμαν, στο ποίημα της "Κάθε μέρα" επαναλαμβάνει τον στίχο: "Πόλεμος που δεν κηρύχθηκε, απλώς συνεχίζεται...". Εκείνη είναι μια ηθοποιός που γυρίζει στη Χιροσίμα μία ταινία για την ειρήνη. Εκείνος είναι ένας αρχιτέκτονας που, ενώ πολεμούσε στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, έζησε την τραγωδία στην ίδια πόλη μέσα από τα μάτια της οικογένειάς του. Αυτή είναι η σύντομη ερωτική τους συνάντηση.

Το «Χιροσίμα Αγάπη Μου» ξεκινά και τελειώνει ουσιαστικά με μια περιπλάνηση. Η Χιροσίμα είναι η ιστορία μιας καταστροφής, η ιστορία μιας τραγωδίας, η απόλυτη συντριβή και ο απόλυτος έρωτας.

Η παράσταση σήμερα πιο επίκαιρη από ποτέ, εξερευνά την απόλυτη καταστροφή και τον απόλυτο έρωτα. Ποιές είναι, οι σημερινές καταστροφές που εξακολουθούν να διχάζουν την ανθρωπότητα; Ποιές προηγούμενες καταστροφές εξακολουθούν να μας χωρίζουν;

Σημείωμα Σκηνοθέτη

Η παράσταση Χιροσίμα αγάπη μου, χρησιμοποιεί την επανάληψη και την μνήμη , για να ψάξει με τόλμη και να ανακαλύψει την αλήθεια. Αλλοτε με μικρές παραλλαγές, άλλοτε με αντιφάσεις, χωρίς να βασίζεται τόσο στα ίδια τα γεγονότα όσο στον αντίκτυπο που αυτά αφήνουν, αναζητά το αποτύπωμα του έρωτα. Οι επαναλήψεις αυτές , έχουν την μορφή μιάς σπείρας που ολοένα βαθαίνει στην ανθρώπινη ανάγκη, την μοναξιά και τον έρωτα. Οι ιστορίες επεκτείνονται και συνδέουν τις προσωπικές ιστορίες των δύο χαρακτήρων με την ιστορική μνήμη αλλά ακόμη ευρύτερα, τη μοίρα και τη συλλογική ιστορία.

Ακριβώς όπως ο νέος απαγορευμένος έρωτας προκαλεί την επιστροφή από το παρελθόν της αντίστοιχης ανάμνησης, Εκείνη φαίνεται πεπεισμένη ότι η καταστροφική ιστορία τής Χιροσίμα είναι καταδικασμένη να συμβεί και πάλι από την αρχή, ίσως κάποτε στο μέλλον, ίσως σε κάποια άλλη πόλη, όμως με μαθηματική, τραγική σιγουριά και ακρίβεια.

Οι ήρωες, δημιουργήματα της Μαργκερίτ Ντυράς, δεν είναι πια ανώνυμοι, φέρουν το όνομα της πόλης τους και μαζί το βάρος όχι μόνο μιας ιστορίας αλλά μιάς επαναλαμβανόμενης, οικουμενικής αλήθειας.

Χιροσίμα αγάπη μου, είναι το θεμέλιο μιας μεταφυσικής ερωτικής ιστορίας.

Χιροσίμα αγάπη μου, είναι η είσοδος στον άρρητο κόσμο Εκείνου κι Εκείνης.

Νίκος Διαμαντής

Επικοινωνία: Άρης Ασπρούλης

Φωτογραφίες

61 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Δυακολευτηκα να την παρακολουθησω. Η αφηγηση ασυνδετη με τα δρωμενα , σε καποια σημεια η παρασταση γινοταν κουραστικη, σκοτεινη, παρ' ολα αυτα οι ερμηνειες ηταν καλες, ξεχωριζει ο κος Ροκκος στον μονολογο του. Δεν γνωριζα την ομωνυμη ταινια, οποτε η παρασταση ειναι η αφορμη να την δω στο αμεσο μελλον.
    Ευχαριστουμε την θεατρομανια για την προσκληση

  2. Πόλυ ωραία παράσταση,συγκινητική και δραματική ιδιαιτέρως στα σημεία της περιγραφής του κύριου Ρόκκου. Η κυρία Μεσσήνη κινούνταν σαν αερικό μέσα στο χώρο!! Συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές!! Ήταν μερίκως παράξενο που βρισκόμασταν σε θέσεις πάνω στην σκηνή και έκανε δύσκολη την παρακολούθηση των γεγονότων που διαδραματίζονταν απο πίσω μας!!Ευχαριστώ θεατρομάνια για την πρόσκληση!

  3. Οι ερμηνείες είναι καταπληκτικές τόσο από το ζευγάρι των πρωταγωνιστών όσο και από την Κ. Μακρή ως αφηγήτρια με τους υπέροχους χρωματισμούς στη φωνή. Η πιο δυνατή σκηνή ωστόσο είναι ο μονόλογος του Κου Ρόκκου για την ημέρα της ρίψης της βόμβας στη Χιροσίμα. Το πρόβλημα είναι ότι το συγκεκριμένο έργο εκφράζεται καλύτερα μέσω της κινηματογραφικής εικόνας και παρά το γεγονός ότι τόσο ο σκηνοθέτης όσο και οι ηθοποιοί με τις ερμηνείες τους προσπάθησαν να το υποστηρίξουν σε όλα τα σημεία του, δυστυχώς ο ρυθμός έγινε αρκετά αργός και απαιτούσε μεγάλη συγκέντρωση, υπομονή και χρόνο από το θεατή ώστε να νιώσει σε βάθος τους ήρωες και μπει μέσα στο έργο.

  4. Μια παράσταση η οποία αναφέρθηκε στο τραγικό γεγονός της Χιροσίμα όπως και τι ακολουθεί. Επίσης στον έρωτα ενός ζευγαριού το οποίο συναντήθηκε αργότερα στην αναφερθήσα πολη . Η παράσταση δυστυχώς δεν πείθει.

  5. Η παράσταση στην ολότητά της δεν μου άρεσε! Παρόλο που υπήρχαν κάποια σκηνοθετικά ευρήματα όπως το ότι οι ηθοποιοί κινούνταν μέσα στο κοινό, και ότι υπήρχε παράλληλη αφήγηση, δεν ένιωσα την σύνδεση των ηρώων και την καταστροφή που προκαλεί ο έρωτας τους. Υπήρχαν σκηνοθετικά κενά που κουραζαν. Οι ηθοποιοί εξαιρετική αλλά η παράσταση μέτρια!

  6. Η παράσταση δυστυχώς δεν με άγγιξε. Υπήρχαν κάποια θετικά σημεία όπως το οτι έθιγε σημαντικά ζητήματα καθώς επίσης και η ιδέα οι ηθοποιοί να βρίσκονται ανάμεσα στο κοινό και να υπάρχει κίνηση σε όλη την αίθουσα. Η αφήγηση σε αρκετά σημεία ήταν περιττή και ίσως αποσυντόνιζε.

  7. Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση
    Ειναι μια παρασταση που αξιζει.
    Σκηνοθετικά ευρηματική και με πολύ καλες ερμηνίες απο όλους τους ηθοποιούς.
    Η κ. Μακρή απο την στατική της θεση εκτός σκηνής έδινε τον παλμο και κορύφωνε το συναισθημα!
    Το ζευγαρι αεικινητο και ζωντανο, ο μονολογος αντιπολεμικη κραυγή εκπληκτικος!!!!!!
    Αξιζει πραγματικα!!!!

  8. Μια παράσταση που θίγει, μεταξύ άλλων, το θέμα της μνήμης, σε συλλογικό/ιστορικό και προσωπικό επίπεδο. Όλες οι ερμηνείες πολύ καλές, αλλά ο μονόλογος του Β. Ρόκκου κλέβει την παράσταση - και λόγω του θέματος. Ωραίο εύρημα η παρουσία της Marguerite Duras που γράφει, ενίοτε "υπαγορεύει", σχολιάζει, όχι όμως επί σκηνής. Επί σκηνής καθόμασταν εμείς, κάποιοι από τους θεατές, με αποτέλεσμα να μην απολαύσουμε το έργο στην ολότητά του, όταν οι ηθοποιοί έπαιζαν πίσω μας ή με πλάτη γυρισμένη προς εμάς. Αυτό ήταν και το μόνο ψεγάδι. Θεατρομάνια, σ' ευχαριστούμε πολύ!

  9. Συμπαθητική παράσταση ενός κατεξοχήν στενόχωρου θέματος, δοσμένου με υποκριτική καθαρότητα. Στιβαρότερη η ερμηνεία του τέταρτου κατά την είσοδό του ηθοποιού, ο όποιος με κωμικοτραγικά στοιχεία και χειριζόμενος όλα τα εκφραστικά μέσα, μας χάρισε ένα ανατριχιαστικό τρίλεπτο για τις επιπτώσεις του πυρηνικού ολέθρου στον άνθρωπο.

  10. Ωραία σκηνοθεσία, συμπεριληπτική. Αφήγηση που κινείται σε μονότονα και χλιαρά,για το γούστο μου, επίπεδα και ιδιαίτερη ένταση, νεύρο, πάθος απο τον κ. Ρόκκο στο μονόλογο του, ο οποίος πιστεύω πως σώζει την παρτίδα και με το παραπάνω. Ένα όμορφο βράδυ, αξίζει τον κόπο να το επισκεφτείτε ως θέατρο, ειδικά όσοι είστε σε Καλλιθέα, Πετράλωνα, Κουκάκι και πέριξ.

  11. Ευχαριστώ θεατρομάνια για την πρόσκληση! Η παράσταση αν και είχε καλές προοπτικές, τελικά δεν προτείνεται. Η αφήγηση ήταν αρκετά κουραστική και ενδεχομένως αν έλειπε, το τελικό αποτέλεσμα να ήταν αξιόλογο. Οι ηθοποιοί υπηρέτησαν το ρόλο που τους δόθηκε, σκηνοθετικά όμως κάποιες υπερβολές είχαν το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα από το επιθυμητό, δηλαδή αντί να αγγίξουν το κοινό, μας έκαναν να νιώθουμε άβολα.

  12. Μια Γαλλίδα ηθοποιός, που οι απαιτήσεις ενός ρόλου θα την ταξιδέψουν, για λίγες μόνο ώρες, στη Χιροσίμα. Ένας Ιάπωνας αρχιτέκτονας, με τον οποίο θα γνωριστεί και θα γίνουν εραστές. Λίγες μόνο ώρες και ένας προκαθορισμένος χωρισμός, θα αποτελέσουν τον μίτο για να αναβιώσουν επώδυνες αναμνήσεις και να μοιραστούν τις μύχιες σκέψεις τους.
    Κατά την Απελευθέρωση από το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, εκείνη υφίσταται τη ταπείνωση του εφηβικού έρωτα της για ένα Γερμανό. Εκείνος, ο μόνος από την οικογένεια του που 'ξέφυγε' από τον πυρηνικό όλεθρο. Όσες φορές εκείνη αναπολεί πράγματα που είδε στα επίκαιρα ή διάβασε σε κάποιο βιβλίο, για την μοιραία εκείνη μέρα. Εκείνος, της επαναλαμβάνει πως "Δεν είδε τίποτα στη Χιροσίμα".
    Η γλυκύτητα στο τόνο της αφηγήτριας, η έντονη κινησιολογία των ηθοποιών και η ιδιαίτερη διάταξη της σκηνής συνθέτουν ένα ενδιαφέρον αποτέλεσμα, για το ζευγάρι που πρέπει να χωρίσει πριν προλάβει να ομολογήσει ότι είναι ερωτευμένο. Κουβαλώντας όλες εκείνες τις βαθιές πληγές του καταστροφικού πολέμου!

  13. Δυνατό κείμενο για τον πόλεμο και τον έρωτα, υπέροχες ερμηνείες, ωραία (αν και λυπηρή) ατμόσφαιρα. Περίεργη διάταξη στο χώρο, που έδινε διαφορετικές οπτικές του έργου, ανάλογα με τη θέση του εκάστοτε θεατή. Ενδιαφέρουσα η αφηγήτρια και το δέσιμο των λόγων της με τα λόγια των ηθοποιών. Πολύ εύστοχη η σύσταση στην αρχή να κάνουμε απόλυτη ησυχία, και κρίμα που δεν τη σεβάστηκαν όλοι οι παρευρισκόμενοι, που χαλούσαν τη μαγεία του εκπληκτικού και τόσο ωραία παιγμένου έργου.

  14. Καλές ερμηνείες ειδικά της κοπέλας που θυμάται τις στιγμές του θυελλώδη και παράνομου δεσμού της με τον αρχιτέκτονα. Το ότι λειτουργούσε το ένα κλιματιστικό (κοντά στην εξοδο) και όχι τα άλλα δύο μέσα στην αίθουσα....τι να πω!
    Σας ευχαριστώ για την πρόσκληση!!!

  15. Το πρώτο που σκέφτηκα βγαίνοντας έξω ήταν το πόσο ποιητική ήταν η παράσταση. Την ώρα που παιζόταν το θεατρικό, άκουγα εκείνη τη μουσική, τη μελωδική, με την υπέροχη αρμονία.. Ένα ποίημα ήταν, για υπέροχους και απολυτους έρωτες, καταστροφικούς ή όχι ( θα δείξει..) και για τις απόλυτες καταστροφές στη Χιροσίμα. Έδενε θαυμάσια! Πολύ καλή ηθοποιία, κινησιολογία, αφήγηση (κάτι ιδιαίτερο), υπέροχο κείμενο και η ποίηση έρρεε στην ατμόσφαιρα.. Μόνο μείον η απουσία κλιματισμού.

  16. Επιεικώς ΚΑΚΗ παράσταση. Μπέρδεμα η ιστορία και δεν μπορούσες να παρακολουθήσεις την ροή της με τα ακατανόητα χρονικά της άλματα. Ενοχλητικη ΚΑΙ εκνευριστική η ασταμάτητη αφήγηση με λέξεις και προτάσεις που συνοδευε τους πρωταγωνιστές στα λόγια τους. Επιπρόσθετα, εσκεμμένα δεν λειτουργούσε ο εξαερισμος και κανένα κλιματιστικό, εν μέσω υψηλών θερμοκρασιών. Η ατμοσφαιρα, με δεδομένη την χρήση μάσκας, έγινε ανυπόφορη και όλοι είχαμε τεράστια δυσφορία στο να είμαστε πνευματικά παρόντες στο θεατρικό. Επικίνδυνο αυτό σαν γεγονός και είναι, ΔΥΣΤΥΧΏΣ, ευθύνη του θεάτρου. Η οικονομία αυτή αποδεικνύει και την αντίστοιχη οικονομία (φτώχεια) πνεύματός των αρμοδίων. Κρίμα.

  17. Ευχαριστώ πολύ Θεατρομάνια για την διπλή πρόσκληση! Η παράσταση δεν κατάφερε να με αγγίξει. Μου φάνηκε κάπως άνευρο το παίξιμο κι άβολη η όλη σκηνοθεσία. Εκτιμώ τους ηθοποιούς καθώς τους έχω παρακολουθήσει ανά τα χρόνια, αλλά έτσι ένιωσα. Με κράτησε η αφήγηση της ηθοποιού ως Μαργκερίτ Ντυράς

  18. Επίκαιρο θεατρικό.
    Η σκηνοθεσία τοποθετεί τους θεατές στην θέση των βομβαρδισμένων Ιαπώνων , κρυφοκοιτώντας την απόπειρα των πρωταγωνιστών να ζήσουν, κόντρα στις συνθήκες.
    Ευνουχισμένοι μέσω των βομβαρδισμών επιστημονικών ''δεδομένων" τα οποία αυτοαναιρούνται με την πρώτη ευκαιρία, παίζουμε εξαιρετικά τον δικό μας ρόλο στην παράσταση, εκ πείρας.
    Θαυμάσια παράσταση απλά.

  19. Μα τι ωραια παρασταση!!!! Πολεμος και ερωτας που οδηγουν στην καταστροφη δοσμενα με γλαφυρο τροπο.Η αφηγηση εξαιρετικη ,οι φωτισμοι μοναδικοι και οι τελευταιες σκηνες δειχνουν το μεγαλειο της ηθοποιιας.Σας ευχαριστω τοσοοοοοοοοο

  20. Ένα έργο λογοτεχνικά παιγμένο, με ωραίες ερμηνείες, πολύ καλό το κείμενο και εξαιρετική η παρουσία προς το τέλος του έργου και τα λόγια της αφηγήτριας στο τέλος ως επίλογος.
    Η ψευδαίσθηση του έρωτα, η φρίκη του πολέμου, η μάχη του ανθρώπου ανάμεσα στο ένστικτο του έρωτα και στο ένστικτο του θανάτου. Η κατάρρευση και η αγωνία για επιβίωση σωματική και ψυχική.
    Εξαιρετική δουλειά μπράβο.