Πλαστελίνη

Αρχείο Παίχτηκε από 18/10/2023 έως 25/11/2023
στο Σφενδόνη
Διάρκεια: 75'
Κείμενο: Βασίλι Σιγκάρεφ
Μετάφραση: Γιώργος Κουτλής
Δραματουργική επεξεργασία: Βαγγέλης Κυριακού
Σκηνοθέτης: Κατερίνα Σκουρλή
Σκηνογραφία: Τίνα Τζόκα
Κοστούμια: Τίνα Τζόκα
Φωτισμοί: Δημήτρης Κασιμάτης
Μουσική: Σπύρος Λιβάνης (πρωτότυπη μουσική & επιμέλεια)
Κίνηση: Κατερίνα Σκουρλή, Μαρίνα Τσαπέκου
Ερμηνεύουν: Δημήτρης Αποστολόπουλος, Σοφία Κουλέρα, Ναταλία Λουιζάκη, Λήδα Μανούσου Αλεξίου, Βίκτωρ Μπενουζίλιο, Χαρά Τζόκα

Περιγραφή

Η «Πλαστελίνη», είναι η ιστορία μιας κοινωνίας που θρέφει και θρέφεται με τη βία.
Η ιστορία μιας μακρινής, θαρρείς, δυστοπίας, γραμμένης το 2001, που μοιάζει αφόρητα πλέον με τα δελτία ειδήσεων του σήμερα.
Και όπως τότε, στη Ρωσία του νεαρού Σίγκαρεφ, έτσι και σήμερα, η πλαστελίνη σκληραίνει γοργά στα χέρια των παιδιών. Και πριν προλάβεις καν να ονειρευτείς, το ξύπνημα σε βρίσκει ανάμεσα σε ανθρώπους απελπισμένους και κυνικούς, που σε βλέπουν να ραγίζεις και να σπας μπροστά τους. Και αυτοί αποστρέφουν βιαστικά το βλέμμα τους και συνεχίζουν στο δρόμο τους.

Περισσότερα

Η Κατερίνα Σκουρλή σκηνοθετεί την «Πλαστελίνη» του Βασίλι Σίγκαρεφ, μια ιστορία για έναν κόσμο άκαμπτο, γεμάτο βία και απελπισία, η οποία θα επαναληφθεί για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων στη σκηνή του Θεάτρου Σφενδόνη.

Ο Μαξίμ είναι ένα νεαρό αγόρι που ζει μαζί με την γιαγιά του σε έναν κόσμο γεμάτο απελπισμένους ανθρώπους, ανθρώπους που προσπαθούν να επιβιώσουν και να εξασφαλίσουν την επόμενη μέρα τους –όχι τόσο το φαγητό τους, όσο την βότκα ή την δόση τους. Σε μια εξαθλιωμένη –οικονομικά και ηθικά– κοινωνία, όπου η βία και ο κυνισμός ολοένα και μεγαλώνει, σε μια –οποιαδήποτε– πόλη της Ρωσίας του 2001, που λίγο διαφέρει από τις πόλεις του 2023, ο Μαξίμ θέλει να καταφέρει να βρει έναν διαφορετικό τρόπο επιβίωσης. Όπως πλάθει με την πλαστελίνη του αυτά που ονειρεύεται, έτσι προσπαθεί να χαράξει και έναν δρόμο που αξίζει να διαβείς.

Στην πορεία του συναντά ανθρώπους που προσπαθούν να τον εκμηδενίσουν ή να τον κάνουν όμοιο τους στερώντας του το δικαίωμα της άλλης επιλογής για την ζωή. Επιλέγει τον έρωτα και τον ηρωισμό, τα δύο κατεξοχήν εφηβικά όπλα για να πολεμήσει. Και φτάνει μέχρι το τέλος, μέχρι να αντικρύσει πρόσωπο με πρόσωπο την αλήθεια.

Σκηνοθετικό σημείωμα Κατερίνας Σκουρλή

Δουλεύοντας για παραπάνω από δεκαπέντε χρόνια με έφηβους μαζί με τον συνεργάτη μου Βαγγέλη Κυριακού, δεν υπήρχε καμία περίπτωση να μη συγκινηθώ από την ιστορία του Μαξίμ και να μη θελήσω –μοιραία– να τη μοιραστώ με όσους επιθυμούν να την ακούσουν –κάτι που μάλλον ήξερε καλά όταν μου πρότεινε να διαβάσω την «Πλαστελίνη».

Αισθάνομαι βαθιά προσωπική μου ανάγκη να αποτίσω φόρο τιμής σε όλους αυτούς τους έφηβους με τους οποίους συναντήθηκα, τους εφήβους που είδα από κοντά να παλεύουν για την επιβίωση τους μέσα σε μια κοινωνία που τους είχε επιβληθεί, μέσα σε ένα οικογενειακό περιβάλλον που δεν ήταν δική τους επιλογή, μέσα σε ένα σχολείο που δεν μπορούσε να τους ακούσει. Κάποιοι από αυτούς κατάφεραν να βρούνε τον δρόμο τους, κάποιοι άλλοι ακόμα τον ψάχνουν.

Ο Μαξίμ ερωτεύεται και παλεύει για ένα ηρωικό τέλος, για ένα τέλος που ταιριάζει σε κάθε έφηβο που καλείται να ζήσει σε μια κοινωνία που δεν έχει επιλέξει, σε μια κοινωνία που δεν τον υπολογίζει, σε μια κοινωνία που εύκολα τον φορτώνει με ευθύνες άλλων.

Και κάπου εκεί έρχεται η δική μας κοινωνία, γεμάτη από βία και απελπισία, κυνισμό και εγκατάλειψη. Και καθιστά αναγκαία, για μένα, την παρουσίαση της «Πλαστελίνης». Έστω για αυτούς τους νέους που θέλουν να δουν τον κόσμο αλλιώς.

ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ: Τζένη Φέζο

ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΣΚΗΝΙΚΟΥ: Art Wood Creations ΜΟΝ. Ι.Κ.Ε.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Κarol Jarek

ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: Ευαγγελία Σκρομπόλα

Η παράσταση ενδείκνυται για άτομα άνω των 13 ετών.

Φωτογραφίες

24 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Ευχαριστώ πολύ για τις προσκλήσεις. Πολύ ωραίο κείμενο και πολύ ωραία απόδοση απο τους ηθοποιούς. Πολύ ενδιαφέρον και το σκηνικό. Μπραβο σε όλους γιατί το θέμα που πραγματευεται είναι δύσκολο και είναι δυστυχώς ενα θέμα διαχρονικό.

  2. Οι ηθοποιοί ήταν καταπληκτικοί, η απόδοση του ρόλου τους ήταν εξαιρετική. Νόμιζες ότι πραγματικά το βίωναν εκείνη τη στιγμή, νέοι ηθοποιοί πολύ ταλαντούχοι. Ο χώρος ήταν επιβλητικός, ταίριαζε απολύτως με το έργο. Το θέμα ήταν λίγο δύσκολο κι ενώ ήταν πολύ καλή η αποτύπωση των συναισθημάτων και των σταδίων αυτού που βιώνει τη βία, περίμενα ίσως ένα άλλο τέλος, ίσως μία δικαίωση, αλλά αυτό έχει να κάνει με τον συγγραφέα.

  3. Ο ΧΩΡΟΣ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΣΦΕΝΔΟΝΗ ΗΤΑΝ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΟΣ. ΤΑ ΣΚΗΝΙΚΑ (ΚΟΥΝΙΑ ΤΣΟΥΛΗΘΡΑ ΞΥΛΙΝΟΙ ΚΥΚΛΟΙ ) ΗΤΑΝ ΠΡΩΤΟΤΥΠΑ ΚΑΙ ΜΟΥ ΑΡΕΣΑΝ. ΜΠΡΑΒΟ ΣΤΗΝ ΟΜΑΔΑ "ΑΘΩΟ ΣΩΜΑ" ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΤΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΜΕΤΕΔΩΣΑΝ. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ...

  4. Ευχαριστούμε θερμά το Θεατρομανία για την πρόσκληση. Η παράσταση είναι αρκετά καλή. Θα μπορούσε να γίνει καλύτερη. Μπράβο στον θίασο. Μου άρεσε πολύ η σκηνή με τους δύο άντρες να είναι πιασμένοι χέρι-χέρι και να αγγίζονται ερωτικά...Είμαι περήφανος για την υποστήριξη ρέινμπο. Μου άρεσε ο χώρος του θεάτρου. Κρίμα που δεν λειτουργούσε το κυλικείο και το ευχαριστούμε πολύ για τη δωρεάν παροχή νερού. Αυτό μ΄ενόχλησε είναι ότι μερικοί θεατές ήταν κολλημένοι με το κίνητο τους αναμμένο με αγωνία και άγχος σε όλη τη διάρκεια της παράστασης. Δυστυχώς το κάνουν σε όλα τα θέατρα. Το έχουν κακομάθει. Θα μπορούσαν να το χρησιμοποιήσουν πριν την έναρξη ή μετά το τέλος της παράστασης και στο διάλειμμα. Για όνομα του Θεού ! Στο εξωτερικό δεν επιτρέπεται η χρήση κινητού είτε με προφορική ενημέρωση είτε προειδοποίηση για την αποβολή. Αυτό είναι καλό παράδειγμα για όλους μας.

  5. Μέσα στον υποβλητικό χώρο της Σφενδόνης έχει στηθεί ένα ευρηματικό, αφαιρετικό σκηνικό με το οποίο παίζουν ακατάπαυστα νέοι και καλοί ηθοποιοι. Η παράσταση είναι ισοζυγισμενη στο κέντημα ενός αδιεξόδου σκηνικού που πυκνώνει όσο πάει. Καλό παίξιμο αλλά το σενάριο είναι κάτι σε απόγνωση χωρίς λύση. Το σκηνικό καλό.

  6. Τι όμορφος χώρος! Έμεινε άφωνο το άτομο που πήγαμε μαζί!
    Η παράσταση μας συγκίνησε, ήταν πολύ δυνατή. Το τελευταίο της κομμάτι ήταν το κάτι άλλο! Στην αρχή - χρησιμοποιήσανε οι ηθοποιοί το 3ο πρόσωπο, και θα έλεγα ότι ήταν στα μείον. Μπερδευτήκαμε ώσπου να καταλάβουμε τι γινόταν. Όσο περνούσε η ώρα γινόταν πλέον ξεκάθαρη και ανέβαινε η δυναμική μέχρι το αποκορύφωμα. Η μουσική, οι φωτισμοί, τα σκηνικά, ήταν υπέροχα. Οι ηθοποιοί δώσανε "ρεσιτάλ" με τις ερμηνείες τους και τις πολύ πετυχημένες εναλλαγές των ρόλων τους.

  7. Παρακολούθησα την παράσταση στις 25/10/23 με διπλή πρόσκληση από το theatromania το οποίο και ευχαριστώ πολύ.

    Δυστυχώς, προσωπικά το κείμενο του έργου δεν μου άρεσε καθόλου. Δεν μου άρεσαν οι εναλλαγές στους χαρακτήρες καθώς και η αφήγηση των ηθοποιών, περιγράφοντας το χώρο , το χρόνο και την κατάσταση σε κάθε σκηνή.
    Θα ήθελα να δω την ομάδα σε κάποιο άλλο έργο.
    Το θέατρο πολύ ωραίο καθώς και η σκηνοθεσία/μουσική.

    Ευχαριστώ και πάλι theatromania.