1421

Καληνύχτα μητέρα

από 11/10
2ος χρόνος παραστάσεων
Διάρκεια: 75' χωρίς διάλειμμα
Μετάφραση: Αναστασία Παπαστάθη
Σκηνοθέτης: Αναστασία Παπαστάθη
Σκηνογραφία: Κυριακή Πανούτσου
Κοστούμια: Κυριακή Πανούτσου
Φωτισμοί: Αναστασία Παπαστάθη
Μουσική: Πάνος Φορτούνας
Μουσική σύνθεση: Πάνος Φορτούνας
Ερμηνεύουν: Μαρία Σκούντζου: Μητέρα (Θέλμα), Αναστασία Παπαστάθη: Κόρη (Τζέσυ)

Περιγραφή

Το βραβευμένο με Πούλιτζερ έργο της Μάρσα Νόρμαν, «Καληνύχτα Μητέρα» παρουσιάζεται για 2ο χρόνο από τις 11 Οκτωβρίου 2019 στο θέατρο Radar. Την μετάφραση και σκηνοθεσία του έργου υπογράφει η Αναστασία Παπαστάθη η οποία  ερμηνεύει και το ρόλο της κόρης, ενώ το ρόλο της μητέρας ερμηνεύει η σπουδαία ηθοποιός του θεάτρου μας, Μαρία Σκούντζου.

Μια παράσταση για τις ανθρώπινες σχέσεις, την σχέση μάνας-κόρης και για όσους στη ζωή τους πρωταγωνίστησε η μητέρα,  με αλήθεια, τρυφερότητα, συγκίνηση και χιούμορ. 

Περισσότερα

Για το έργο:

Μια ζεστή σοκολάτα και ένα καραμελωμένο μήλο είναι η τελευταία επιθυμία της Τζέσυ,  όταν ανακοινώνει στην ανυποψίαστη μητέρα της,  ότι σε λίγη ώρα πρόκειται να αυτοκτονήσει, με το όπλο του μπαμπά.

Η Θέλμα αρχικά αδυνατεί να πιστέψει την κόρη της, στην συνέχεια όμως, σοκαρισμένη, καθώς εκείνη επιμένει στην απόφασή της, εξαντλεί κάθε προσπάθεια να την μεταπείσει.

Τα ισχυρά επιχειρήματα που προβάλλονται και από την Θέλμα και από την Τζέσυ οδηγούν την δράση του έργου σε συνεχείς ανατροπές κρατώντας αμείωτο το ενδιαφέρον. Το κουβάρι της οικογένειας  ξετυλίγεται.

Η σύγκρουση μάνας -κόρης φέρνει στην επιφάνεια κρυμμένα μυστικά και αλήθειες που δεν ειπώθηκαν ποτέ. Φωτίζει το παρελθόν που στοιχειώνει το παρόν τους.

Κι όλα αυτά συμβαίνουν μια νύχτα πριν από τα γενέθλια της Τζέσυ, και ενώ ο χρόνος τελειώνει.

Μας το θυμίζει πιεστικά το ρολόι του τοίχου, αφού ο χρόνος δράσης του έργου, ταυτίζεται με τον πραγματικό χρόνο εξέλιξης της παράστασης.

Γιατί η Τζέσυ θέλει να αυτοκτονήσει; Ποιό ήταν το παρελθόν της;

Η απόφασή της σχετίζεται με την ζωή που έζησε ή με τη ζωή που δεν έζησε; Πόσο επηρέασε τη ζωή της η σχέση των γονιών της;

Θα καταφέρει η μητέρα της να αποτρέψει την αυτοκτονία της;

Το έργο της Μάρσα Νόρμαν «Καληνύχτα Μητέρα», ερευνά τις ανθρώπινες σχέσεις με αλήθεια, τρυφερότητα, συγκίνηση και χιούμορ.

 Το τρέιλερ της παράστασης:https://www.youtube.com/watch?v=NRD-ouxYwnE 

Η συγγραφέας Marsha Norman 

Γεννήθηκε στις 21 Σεπτεμβρίου του 1947 στην Louisville του Κεντάκι, στις ΗΠΑ. Έκανε τρεις γάμους από τους οποίους απέκτησε δύο παιδιά. Πήρε πτυχίο από το κολέγιο Agnes Scott και το Πανεπιστήμιο της Louisville.

Εργάστηκε ως δημοσιογράφος στην εφημερίδα Louisville Times και έγραψε επίσης για την Kentucky Educational Television.

Δίδαξε μικρά παιδιά και εφήβους σε ψυχιατρικά ιδρύματα και νοσοκομεία. Αυτά αποτέλεσαν ίσως τις μεγαλύτερες επιρροές της στο γράψιμό της.

Έγραψε  μυθιστορήματα, θεατρικά έργα, λιμπρέτα, σενάρια για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Η επιτυχία της στο πρώτο της θεατρικό έργο Getting Out, την οδήγησε στο να μετακομίσει στη Νέα Υόρκη, όπου συνέχισε να δουλεύει εκεί και διέπρεψε και στο μιούζικαλ.

 

Βραβεία

Το θεατρικό της έργο Καληνύχτα Μητέρα  (ΝightMother)

έφερε στη Norman μεγάλη αναγνώριση, δεδομένης της επιτυχίας του στο Broadway, αλλά και της μεταφοράς του στον κινηματογράφο με την Σίσι Σπέισεκ στον ρόλο της κόρης και την Αν Μπάνκροφτ στον ρόλο της μητέρας, ενώ κέρδισε το Βραβείο Pulitzer Καλύτερου δραματικού έργου (1983) καθώς και το Susan Smith Blackburn, το Hull-Warrin er και το Drama Desk Award και το βραβείο Τόνυ καλύτερου λιμπρέτου (ΝightMother).

Επίσης τιμήθηκε με το βραβείο Drama Desk καλύτερου λιμπρέτου 1991, (The Secret Garden), το βραβείο Outer Critics Circle Τζον Γκάσνερ, καλύτερης συγγραφής θεατρικού έργου 1879, (Getting Out).

Έντεκα υποψηφιότητες για το βραβείο Tony το 2006 και δύο βραβεία Tony Awards το 2016 για το Color Purple (μιούζικαλ).

Βραβείο 2017 για το καλύτερο μουσικό θεατρικό άλμπουμ (Color Purple). 

 

Σημείωμα σκηνοθέτη:

Η εξάρτηση που καλλιεργείται στη σχέση γονέα παιδιού, ο ρόλος που μας δίνεται μέσα στην οικογένεια και η προσπάθεια να ανταποκριθούμε σε αυτόν τον ρόλο, ακόμα και στην ενήλικη ζωή μας, ήταν θέματα που με είχαν απασχολήσει από την "Παρεξήγηση" του Αλμπέρ Καμύ.

Η περιοριστική πεποίθηση της Τζέσυ "δεν είμαι ικανή για τίποτα, δεν θα μπορούσα να τα καταφέρω", πως προκύπτει; Ποια είναι η ταυτότητά της; Αποφασίζει εκείνη για την ζωή της ή η μητέρα της;

Γιατί επιλέγει την αυτοκτονία ως μόνη λύση;

"Η ζωή μου μου ανήκει. Εγώ θα αποφασίσω τι θα την κάνω" λέει σε μια στιγμή του έργου. Θέλει να πάρει την ζωή στα χέρια της έστω και καταστρέφοντάς την;

Πως ένας άνθρωπος οδηγείται στην αυτοκτονία;

Το έργο της Μάρσα Νόρμαν  "Καληνύχτα Μητέρα" μου έδωσε την δυνατότητα να συνεχίσω την έρευνά μου,  πάνω στις σχέσεις των ανθρώπων και ιδιαίτερα   στη σχέση μητέρας-κόρης.

Με βοήθησε να εμβαθύνω, να αναγνωρίσω τον φόβους και από τις δυο πλευρές, να μάθω περισσότερα, για το πως αυτοί οι φόβοι μεταλλάσσονται σε ελεγκτική συμπεριφορά και σε άσκηση εξουσίας.

 Αναστασία Παπαστάθη

 

Το έργο της Marsa Norman «Καληνύχτα Μητέρα» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο θέατρο Πύλη, το 1985-86, με τις Αλίκη Νορ στο ρόλο της μητέρας και Τζένη Ρουσσέα στο ρόλο της κόρης.

Φωτογραφίες/Video: Χάρης Γερμανίδης
Artwork: Creatures

Το μουσικό θέμα του τραγουδιού Que Sera Sera έπαιξε στο πιάνο ο Γιώργος Κατσάνος.

Φωτογραφίες

Βίντεο

Πότε & Πού

Radar

από 11/10
Πλατεία Αγίου Ιωάννη & Πυθέου 93, σταθμός μετρό «Άγιος Ιωάννης»
Τηλ: 210 9769294 Website: /radartheater.gr/?fbclid=IwAR3f1kLFwwWYUuuTDdFYnazA2oIWgmQUiAXdArrkDPXLsp0M6_XguvXWy2o

Εισιτήρια: 15 € κανονικό και 12€ μειωμένο
Πληροφορίες: 210 9769294
Προπώληση: viva.gr, και στο ταμείο του θεάτρου

Ημέρες & Ώρες
Δ
Τ
Τ
Π
Π 20:00
Σ 21:00
Κ 19:00

6 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Από τη θεατρολόγο Μαρία Μαρή

    Το "Καληνύχτα Μητέρα" είναι ένα έργο που παίζεται για 2η χρονιά στο Radar. Έκανε πρεμιέρα την Παρασκευή 11 Ιανουαρίου 2019. Έργο βραβευμένο με Πούλιτζερ που πραγματεύεται τη σχέση γονέα – παιδιού και ειδικότερα τη σχέση μητέρας - κόρης. Ένα θέμα καθολικού ενδιαφέροντος καθώς ανεξαιρέτως μας αφορά όλους. Παιδιά που αφιερώνονται στους γονείς τους, απαρνιούνται την προσωπική τους ζωή ικανοποιώντας τα θέλω και τις ιδιοτροπίες των ηλικιωμένων γονιών τους. Μια πραγματικότητα που άλλοτε μπορεί να ειδωθεί ως μια υπερτροφική αίσθηση χρέους, άλλοτε ως εκδήλωση ευγνωμοσύνης και άλλες φορές ως αδυναμία να διαχειριστούν τις προσωπικές δυσκολίες, τα λάθη και τις απογοητεύσεις τους, οπότε κρύβονται πίσω από έναν γονιό. Οπωσδήποτε πρόκειται για συμπτώματα μιας ελλειμματικής προσωπικότητας, που μπορεί να την οδηγήσει στο θάνατο ψυχικά, συναισθηματικά αλλά και βιολογικά.

    Η εξαιρετική μετάφραση και η λειτουργική σκηνοθεσία του έργου είναι της Αναστασίας Παπαστάθη, η οποία ερμηνεύει και τον ρόλο της κόρης, της Τζέση, ενώ το ρόλο της μητέρας, της Θέλμας, ερμηνεύει η σπουδαία ηθοποιός κυρία Μαρία Σκούντζου.

    Σίγουρα είναι μια σχέση βαθειάς αγάπης, που όμως μεταλλάσσεται σε κτητική, εξουσιαστική σχέση. Η μάνα γίνεται δυνάστης και θύτης, «Είσαι δικιά μου», λέει απευθυνόμενη στο παιδί της και η κόρη μπαίνει στη θέση του θύματος. Μόνη διαφυγή η αυτοκτονία στην περίπτωση της Τζέση. Καμία άλλη διέξοδος για να διαφύγει από αυτόν τον εγκλωβισμό. Προετοιμάζει τη μητέρα της από την αρχή του έργου, ενώ ρυθμίζει όλες τις λεπτομέρειες για να μπορεί εκείνη να επιβιώσει για αρκετό διάστημα χωρίς τη δική της συνδρομή. Αγαπιούνται πολύ, όμως η κόρη είναι πια στην υπηρεσία της μητέρας της. Να της φτιάχνει τα νύχια, να της παίρνει γλυκά που της αρέσουν, να της φέρνει άμεσα ό,τι χρειάζεται και ζητά. Η μάνα ένας «μικρός βούδας», που απολαμβάνει τις υπηρεσίες της κόρης και μόνο της υπενθυμίζει να πάρει το φάρμακό της. Η Τζέση παθαίνει λιποθυμικά επεισόδια, έχει ένα διαζύγιο και ο γιος της ο Ρίκι έχει εγκαταλείψει το σπίτι, καθώς είναι τοξικομανής και εκείνη αντί να αντιμετωπίσει τα θέματα που την απασχολούν βρήσκει την κρυψώνα της στο σπίτι της μαμάς. Είναι ανήμπορη να αντιμετωπίσει τα δικά της αδιέξοδα. Πάσχει από κατάθλιψη και αντίθετα με τη μάνα της που φοβάται το θάνατο, εκείνη τον επιδιώκει. Δηλώνει ότι θα αυτοκτονήσει, ότι αυτοπυροβοληθεί. Στην απειλή της μητέρας της ότι «θα πάει στην κόλαση!», της έχει έτοιμη απάντηση ότι κατά τη γνώμη της και «ο Χριστός αυτοκτόνησε». Θεωρεί τη ζωή της μαρτύριο και μόνη διέξοδο θεωρεί το θάνατο. Οι δύο ηθοποιοί έχουν βρει έναν καταπληκτικό ρυθμό μεταξύ τους, αποδίδουν με απόλυτο ρεαλισμό αυτή τη σχέση αγάπης – μίσους, που σκοτώνει. Μέσα από τους διαλόγους τους αποκαλύπτονται όλα εκείνα, που τους πλήγωναν τόσα χρόνια. Η προβληματική σχέση της μάνας με τον πατέρα, στον οποίο η κόρη ήταν προσηλωμένη, η μεταχείριση από τον αδελφό της σαν να είναι μωρό και η μεταξύ τους απόσταση, τα καλά κρυμμένα μυστικά και τα ψέματα. Ο πατέρας που για να δραπετεύσει από την οικογενειακή καταπίεση έφευγε γράφοντας έξω από την αποθήκη «Πάω για ψάρεμα».

    Η Τζέση είναι κατατονική σε όλο το έργο, πέρα από τις στιγμές που κάπως γελούν οι δυο τους. Δικαιολογείται στη μάνα της γι΄αυτό που πρόκειται να κάνει: «Μαμά δεν περνάω καλά, είμαι κουρασμένη, λυπημένη, έχω θλίψη μέσα μου». Για τον ηλικιωμένο άνθρωπο όμως η επικείμενη αυτή η απώλεια διεγείρει τις ανασφάλειές του. Σκέφτεται με αγωνία τι θα απογίνει εκείνη χωρίς τη κόρη της. Αποκαλύπτεται η παθογένεια της οικογένειας, οι λάθος κινήσεις της Θέλμας, της μάνας, εις βάρος της κόρης της, το ντόμινο που ξεκίνησε μετά χωρίς να μπορεί κάποιος να το σταματήσει.

    Σπαρακτικός και συγχρόνως δυναστευτικός ο λόγος της Θέλμας: « Μείνε λίγα χρόνια μαζί μου, πόσο θα ζήσω ακόμα;»

    Μια ενδιαφέρουσα παράσταση, με την υπέροχη Μαρία Σκούντζου στο ρόλο της Θέλμας, της μητέρας, και της κόρης, της Τζέση, με την εξαιρετική Αναστασία Παπαστάθη, να επιτείνει το αδιέξοδο, να ξεσκεπάζει τις πληγές και να μην μπορεί να τις γιατρέψει. Η μουσική του Πάνου Φορτούνα, ακολουθεί τη μελαγχολία, τις εντάσεις, τη λύπη, τον πόνο και την απώλεια.